NATUR ELLER VINDKRAFT? bevar finnskogen!

Til: Hele befolkningen i Glåmdalsregionen

Natur eller vindkraft? Bevar Finnskogen!

Bakgrunn: Det er under planlegging to vindkraftanlegg i Kongsvinger kommune: I Glåmberget og i Bjørkebråtaberget, der en tredjedel hører til Eidskog kommune. Tiltakshaver (utbygger) er E.on AG, et av verdens største energiselskap.
Planene for området er foreløpig på utredningsstadiet, og det er NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat som har beslutningsmyndighet.

Det er holdt ett møte i regi av NVE (Liermoen27.02.2013), der e.on var tilstede. Stemningen i møtet var ganske entydig i mot en utbygging.

Neste skritt i planprosessen er en konsekvensutredning, dersom Planutvalget i Kongsvinger ikke kommer til at utbygging ikke kommer på tale. Møte i Planutvalget er lagt til 23.04.13. Høringsfristen for kommunen er 26.04.13.

ALLE har imidlertid rett til å komme med innspill i høringsprosessen, dvs. både DU og JEG. Høringsfrist for "vanlige" personer er 12.04.13. Informasjonsgruppen har derfor varslet ett folkemøte 08.04.13 i Kongsvinger der man vil invitere politikere BÅDE fra Eidskog OG Kongsvinger. Sted er ennå ikke bestemt.

Underskriftene i denne kampanjen vil bli sendt videre til Kongsvinger kommune v/ordfører og alle medlemmer, dvs. politikerne i Planutvalget i Kongsvinger kommune.

Initiativtaker og leder for informasjonsgruppen er Marit Dahl; Austmarka, mobil. 90045291. E-post: mardahl@

Vi oppfordrer alle som vil bevare Finnskogens kjennetegn, stillhet, ro, mystikk, turmuligheter, muligheter for jakt og fiske, kulturaktiviteter, vandring langs Finnskogleden og andre aktiviteter til å skrive under på denne lista MOT bygging av vindindustri i Glåmberget og Bjørkebråtaberget. Natur eller vindkraft? BEVAR FINNSKOGEN!

Signeres av: Informasjonsgruppen BEVAR FINNSKOGEN! v/Marit Dahl