Stopp Voldtekt - 12 krav!

Til: norske myndigheter

Stopp voldtekt ble startet fordi vi var lei av brutte løfter. Vi har møtt hverandre på seminarer, fagdager og konferanser som alle endte med samme konklusjon: Fagre ord og lite handling.

En dag var vi lei. Lei av at det hvert eneste år er mellom 8.000 og 16. 000 kvinner i Norge som utsettes for voldtekt eller voldtektsforsøk, i tillegg til et ikke ubetydelig antall menn, uten at det avsettes penger til nødvendig holdningsskapende arbeid. Lei av at politiet henlegger mer enn åtte av ti voldtektsanmeldelser, og lei av at hver tredje voldtektssak i retten ender med frifinnelse, uten at rettsvesenet tar dette angrepet på samfunnets allmenne rettstrygghet på alvor. Lei av politikere som sier at nå må noe gjøres, men når flomlyset blir slått av og overskriftene blekner så er det fremdeles ingenting som skjer.

Vi har laget 12 krav mot voldtekt - og du kan signere dem for å vise at du også vil ha tiltakene iverksatt!

Stopp voldtekt består av fagpersoner, politikere, forskere, feminister, tillitsvalgte i fagbevegelsen og næringslivsaktører. Men først og fremst er vi aktivister mot voldtekt og for rettssikkerhet. Vi er tverrpolitiske og tverrfaglige.

Hvis vi kan samle oss bak tolv krav mot voldtekt så kan mange gjøre det!

Les kravene på http://stoppvoldtekt.wordpress.com/ og signer du også!

Signeres av: hele Norges befolkning