Stans tvungen sterilisering og kastrasjon av transpersoner

Til: Stortinget

Alle mennesker har en soleklar rett til privatliv og rett til å bestemme over egen kropp. Transpersoner, som har et annet mentalt kjønn og en annen kjønnsidentitet enn det biologiske kjønnet de er født med, møter i dag store utfordringer når de forsøker å virkeliggjøre denne rettigheten.

I dag krever norske myndigheter at du utsetter deg for kastrasjon eller sterilisering om du vil endre biologisk eller juridisk kjønn. Det betyr at du må si fra deg muligheten til å kunne få barn for å få personnummer og pass som stemmer med ditt mentale kjønn og din kjønnsidentitet. Sterilisering og kastrasjon innebærer alltid risiko (som alle kirurgiske inngrep), og er heller ikke medisinsk nødvendig for å kunne få utført kirurgisk- og hormonell kjønnskorrigering.

Denne praksis bryter med anbefalingene fra Europarådet, og er i strid med grunnleggende menneskerettigheter.

Vi krever at norske myndigheter følger Europarådets anbefalinger, og endrer de nødvendige forskriftene slik at transpersoner blir sikret en sin grunnleggende rett til personlig integritet og selvbestemmelse over egen kropp.

- Transpersoner skal ikke tvinges til kastrasjon eller sterilisering for å få endret kjønn i pass og personnummer.

- Transpersoner som ikke ønsker full kirurgisk- eller hormonell behandling, skal gis rett til å bli tilkjent juridisk kjønn i samsvar med sitt mentale kjønn og sin kjønnsidentitet.

- Transpersoner som ønsker full kirurgisk- og hormonell kjønnskorrigering, skal fortsatt ha denne rettigheten.

LLH - landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner
Skeiv Ungdom
Amnesty International