Pitbull og Amstaff lovlig i Norge

Til: Staten

Pitbull som rase oppsto i USA på 1800-tallet. Den er en etterkommer av bl.a. bulldog, Staffordshire bull terrier og flere andre lignende raser. Pitbull har ikke status som egen hunderase blant de store kennelklubbene, men regnes av noen som en variant av amerikansk Staffordshire terrier (amstaff). Likheten med denne er også så stor at det er umulig å se forskjell på dem, noe som var årsaken til at amstaff også ble forbudt i noen land (blant annet i Norge).

Pitbull var svært populær i USA fram til 2. verdenskrig, men etter dette har rasen hatt tilbakegang. I Norge ble den populær i visse miljøer på 1990-tallet, noe som raskt førte til et forbud mot å holde slike hunder her i landet. Som en følge av dette forbudet har også flere lignende raser senere blitt forbudt i Norge, herunder også hunder med lignende egenskaper eller blodslinjer der disse rasene inngår.

Utseende, anatomi og fysikk
Pitbull er en middels stor hund med en kompakt og svært muskuløs kropp, med forholdsvis korte lemmer, et relativt stort hode i forhold til kroppen og svært kraftige kjever. Pelsen er kort, glatt og tett tilliggende, og kommer i en rekke fargevarianter. Hunder med rosa snutebrusk og lyse øyne kalles «rednose pitbill» og regnes av mange som en mer fryktsom og pågående kamphund enn andre.

Bruksområde
Pitbull er opprinnelig en kamphund, men i dag den har også en rekke andre kvaliteter, blant annet som en god brukshund og en snill og kjælen familiehund. Den er regnet som en god vakthund og brukes dessuten som terapihund, ettersøkshund, og politihund. Også innenfor mange former for hundesport gjør den det godt.

Lynne og væremåte
For noen kan kanskje virke merkelig, men disse hundene er stort sett svært snille og omgjengelige mot mennesker. Det er imidlertid ikke så rart, for de har tradisjonelt blitt avlet med tanke på nettopp disse egenskapene. De fleste som har pitbull vil også bekrefte at de er både lekne og tillitsfulle med barn. Rasen kan imidlertid være beskyttende overfor familien.

Rasen er ofte dominant overfor andre dyr, og da spesielt hunder av samme kjønn. Den kan ha «kort lunte», noe som egentlig bunner i et svakt eller utydelig kroppsspråk. Dette kan føre til at uerfarne hundeførere ikke ser signalene hunden gir, for eksempel overfor andre hunder, og resultere i en unødvendig slåsskamper eller farlige situasjoner.