Vi må legalisere planten Cannabis!

Til: Norge

Ja til legalisering av Cannabis! Vi må få legalisert planten cannabis, både for medisinsk, rekreasjonelt bruk og indusstriell bruk! Dette har tatt for lang tid, la oss signere og levere!!

Litt fakta om cannabis:

Cannabis i sine forskjellige former har en lang tradisjon som medisinsk urt. Ulike cannabispreparater inngår i indisk ayurvedisk medisin og i kinesisk tradisjonell medisin.

I Europa var uttrekk av planten, Extractum cannabis, og spritoppløsning, Tinctura cannabis, i medisinsk bruk på 1800-tallet og tidlig 1900-tall og er tatt med i en rekke farmakopéer. Planten ble da brukt som smertestillende og beroligende middel. Cannabis har også vært utprøvd i øyendråper og mot bivirkninger som følge av kreftterapi.

De medisinske virkningene av cannabis utnyttes til å redusere ubehag ved grønn stær og til å motvirke kvalme og øke matlysten hos AIDS-pasienter. Videre brukes cannabis til å redusere spasmer og smerter hos pasienter med Multipel Sklerose og andre nervelidelser.

Litt fakta om hamp:

Hamp er en svært gammel kulturplante med et stort antall bruksområder. Plantefibrene har vært brukt til framstilling av bl.a. tauverk, tekstiler og papir, og til framstilling av olje. Helt fra vikingetiden og fram til midten av 1900-tallet har hampdyrkingen vært en viktig plante i norsk landbruk mye på grunn av sine utallige bruksområder, og også fordi den er hardfør, og egner seg godt for dyrking i nordisk klima.

Vi må oppheve forbudet mot industriell hamp!!

Nå er alle sortene av cannabis totalforbudt å dyrke, også dem uten noen narkotisk virkning. Forbudet baserer seg på en misforståelse - at industriell hamp er narkotisk. Det er nærmest umulig å bedrive skjult produksjon av cannabis planter med narkotisk virkning i en hampåker. Forbudet hindrer dessuten en miljøvennlig inntektskilde for bøndene. Hampen, en av våre eldste kulturplanter, skal tilbake på norske jorder.

Fakta om hamp:
* Hamp er en fornybar ressurs. Den vokser "som ugress" og tåler harde klima.
* Hamp er en av naturens mest effektive produsenter av olje, fiber og protein.
* Hamp er en av verdens raskest voksende planter, og den har kraftigere fibre enn tre.
* Hamp har over 25.000 bruksområder, deriblant papir, biodrivstoff, biologisk plastikk, smykker, klær, olje, kosmetikk, husbygging, tauverk, lerret, maling, shampo, pasta, leppepomade, medisin, kosttilskudd, sandaler, tapet, bleier, lommebøker, etc., etc., etc...

Industriell bruk
Hamp er en viktig naturressurs, og hampindustrien har vokst seg enorm i Europa. Mens hampedyrkingen aldri har opphørt i land som Russland, Ukraina, Ungarn, Spania, Italia og Frankrike, har dyrkingen nå blitt gjenopptatt i andre land som England, Tyskland, Finland, Danmark og Holland med subsidier fra EU. I Canada har det vært dyrket hamp i mange år. Det norske forbudet fremstår derfor som sært i internasjonal sammenheng. EU-landene klarer å se forskjell på hamp og marihuana, men Norge henger etter.

Miljøpolitikk
Hampen er fortidens svar på mange av nåtidens utfordringer. Et godt eksempel på dette er produksjon av papir. Hampen gir rundt 4. ganger større utbytte enn det skog gir. Den kan erstatte mange syntetiske produkter som ikke er nedbrytbare, blant annet plast. På denne måten kan hampedyrking være med på å bremse opp rovhogsten av verdens skoger.

Hamp kan bli til trekull og metanol (biobrensel) og således erstatte kull og diesel.

De fleste nordmenn bruker klær laget av bomull. Men bomull er en ”miljøversting” sammenliknet med hamp, og fører med seg stor bruk av sprøytemidler og utarming av jorden. Hampen er et miljøvennlig alternativ- det krever lite sprøytemidler, og det kan dyrkes lokalt.