Vi som vil at barna skal få kjøleskap på skolen!

Til: Alle som engasjerer seg for barnas beste

dagens samfunn er det så mye fokus på at vi skal spise sundt og godt. Vi skal lære barna våre et sundt kosthold. Det er svært vanskelig å kunne gi barna en sunn og god matpakke når den skal ligge i en varm skolesekk halve dagen. Osten svetter, grønnsakene er "dvaske", skinken lukter vondt og yogurten er varm.
Det minste man bør kunne forlange er vel at barnas matpakke oppbevares på en forsvarlig og hygienisk måte?
Dette er ille mener jeg! Vi lever nå i år 2009 og fortsatt har ikke barna engang et kjøleskap å oppbevare maten sin i! Det burde vel i det minste være et minimumskrav?!

Det ville ikke vært èn voksen person som funnet seg i slike forhold på arbeidsplassen sin. Til forskjell fra barna har vi voksne som regel et valg. Vi kan enten handle mat i en kantine, spise ute eller kjøpe oss mat å ta med til arbeidsplassen. Dette valget har ikke barna og jeg mener det er et mistekrav at de kan oppbevare matpakkene sine på en hygienisk og forsvarlig måte.
Jeg var for en god stund siden i kontakt med barneombudet angående denne saken. Svaret jeg fikk derfra var at de ikke kunne hjelpe til i denne saken. Siden det ikke er noen lov eller foreskrift for dette. Heller ikke mattilsynet har noen regler eller retningslinjer på oppbevaring av matpakke på skolen siden den regnes som privat aktivitet.

Dette er en svært viktig sak å få gjennom for barnens skyld mener jeg! Støtt opp så kan vi kanskje få gjennom det at barna må få kjøleskap på klasserommene til matpakkene sine!