Vi i drosjebransjen krever at Samferdselsdepartementet innfører drastiske tiltak for å reparere en bransje som har blitt totalt ødelagt etter dereguleringen i 2020.
Etter 2020 har markedet blitt overfylt av useriøse aktører, noe som har ført til en kraftig nedgang i servicenivå og kvalitet.
Prisene har blitt presset ned til et nivå som ikke er bærekraftig for sjåfører og eiere. Dette har resultert i lange arbeidsdager, hvor sjåfører ofte jobber mellom 12 og 15 timer i døgnet for å tjene en akseptabel lønn.
Den ekstreme arbeidstiden utgjør en stor belastning på både fysisk og psykisk helse. I tillegg påvirker det infrastrukturen negativt og utgjør en trafikksikkerhetsrisiko.
Vi krever en stans i utstedelsen av nye drosjeløyver, da markedet allerede er mettet. I områder med enerett bør kommunene selv vurdere behovet for løyver.
Det er store utfordringer i trafikkbildet i helgene, spesielt i Oslo. Dette fører til at trafikkreglene ikke overholdes, blant annet når det gjelder respektering av skilt og kjørebegrensninger.
Vi foreslår også at dersom en sjåfør blir involvert i en alvorlig sak, som voldtekt, vold eller grove trafikale overtredelser, skal ikke bare kjøreseddelen inndras – løyvet bør også trekkes tilbake. Dette vil gjøre at bileierne tar større ansvar for å følge opp sjåførene og sikre at de opptrer profesjonelt. En slik ordning vil også spare samfunnet for store kostnader knyttet til etterlevelse av lovverket.
Frislippet har ført til en drastisk nedgang i lønnsomheten. Dette har igjen resultert i økt svart arbeid, hvor sjåfører tar betalt uten å registrere turene, samt ulovlig transport og salg av narkotika.
Frustrasjonen blant sjåførene er høy. Høye utgifter og synkende priser skaper en negativ stemning i bransjen. Alle kostnader øker, mens drosjesjåførenes inntekter synker daglig.
Vi håper at samferdselsministeren og departementet tar grep for å redde bransjen.
Det er allerede innført enkelte tiltak i drosjebransjen, men de er utilstrekkelige og implementeres for sakte. I tillegg ser vi daglige brudd på de eksisterende reglene, uten at det føres tilstrekkelig kontroll.
Vi ønsker en ryddig og bærekraftig bransje, der vi kan tjene til livets opphold og trives i jobben vår. Slik situasjonen er nå, er det svært utfordrende å overleve i denne bransjen.