Tidlig 2017 ble det åpnet for bruk av elsykler i utmark og på sti i mesteparten av landet. I 2019 ble også Markaloven endret slik at elsykler ble tillatt på sti i praktisk talt hele landet.
I 2019 og 2021 pratet jeg med forskjellige kommuner om deres erfaring med elsykkel på sti og ingen hadde registrert klager eller problemer.
https://emtb.no/2019/03/15/elsykkel-har-na-vaert-tillatt-pa-de-fleste-stier-i-2-ar-har-det-medfort-problemer/
https://emtb.no/2021/10/06/elsykkel-i-oslomarka-hvordan-har-det-gatt/
Det har bygget seg opp et stort miljø rundt elektriske terrengsykler. Facebookgruppen "emtb Norge - elektriske terrengsykler" har over 11.000 medlemmer. Det er sysselsatt mennesker i sykkelbutikker, verksted, event/utleie-selskap, osv.
Mange mennesker har investert enten i en elsykkel eller i arbeidsplasser og foretak. Og mange mennesker har glede av elsykkelen og forteller at elsykkelen gjør at de bruker marka mer. Dette var også litt av intensjonen når elsykler slapp til på sti i 2017.
Det er mange som finner det vanskelig å akseptere at elsykler må stenges ute fra sti, og at man heller må søke om å få gjenåpnet stier. Dette oppleves som et absurd innfall all den tid vi ikke har noe negativ erfaring med elsykler på sti.
Dagens regelverk, som tillater kommuner å stenge elsykler ute der det er nødvendig, virker tilstrekkelig. Etter 8 sykkelsesonger er jeg ikke i stand til å finne eksempler på at en sti har blitt stengt, eller vurdert stengt for elsykler.
Vi oppfordrer på det sterkeste til at forslaget om å endre elsyklers tilgang på sti ikke tas med i den nye motorferdsel-loven. Aller helst ser vi at Klima- og Miljødepartementet ikke tar med punktet om elsykler når de sender over lovforslaget til avstemning i Regjeringen.
Dokumentasjon og mer utfyllende argumentasjon finnes i denne høringsuttalelsen. Her finnes også et bilde som illustrerer at det kan være tilnærmet umulig å se hvilke sykler som er elsykler, noe som bør være interessant med tanke på å håndheve et forbud.
https://emtb.no/2024/09/10/om-elsykler-pa-sti-ny-motorferdsellov-horingssvar/