Vern norske dialekter fra KI

Til: Den Norske Regjeringen

I lys av Metas nye brukeravtaler som skal tillate øving av Kunstig Intelligens ved bruk av data lastet opp av brukere av tjenesten, ser vi som signerer et behov for en gjennomgang hvor nødvendigheten av dette må veies opp mot sikkerhet for Norges innbyggere. Utviklingen av disse tjenestene og måten de brukes til økonomisk profitt kan ikke lenger være kun opp til den enkelte bruker. Norge må se på dette som en innhøsting av landets ressurser, og ilegge virksomheten begrensninger.

Meta selger sine tjenester og kan uvitende bli selgere av informasjon som brukes med hensikt å volde skade eller utett mot andre. Forfalskning er en problematikk som svindlere og spioner kan benytte seg av. Data som kan brukes er både lyd og video, livlig bruk av språk. KI vil kunne studere den enkeltes språklige karaktertrekk og hvordan særegenheter i språket blir brukt til inntoning og relasjonell samtale for eksempel.

En viktig metode å avsløre svindlere som ringer og avsløre kunstig genererte videoer av politikere vil til enhver tid være brist i slik språklig kunnskap og kjennskap. Denne kampanjen har derfor som sin ambisjon å be om at det settes en grense for at kunstig intelligens får tilgang til å lære enkeltmenneskers dialekt, talemåter og personfremtoning for kommersielt salg.

Det norske folk kan bli angrepet av moralsk, samfunnsnedbrytende propaganda med hensikt å så tvil om våre politikere, men også våre personlige tillitsrelasjoner. Som et av verdens rikeste land er vi mest sannsynlig et yndet mål. Vi ønsker derfor med dette å få Regjeringen til å vedkjenne behovet for at dette må vurderes tverretatlig med språkrådet, sikkerhetstjenesten og forskere. Vi ber også om en redegjørelse for en etisk vurdering av om nytte gevinsten er stor nok til å rettferdiggjøre risikoen.

Staten må ta føring på kommersiell bruk av befolkningens representasjon på Internett!

Signeres av: Brukere av Facebook