La barn med deltidsplass på SFO få mulighet til å være på SFO både før og etter skoletid

Til: Kommunestyret og politikere

Narvik kommune endret SFO forskriftene fra 01.01.24 slik at de med gratisplasser for 1.-2. klassetrinn ikke får benyttet SFO før skoletid. Deltidsplass vil si 12 timer gratis SFO i uken for alle 1 og 2 klassinger. Fra høsten av (2024/2025) utvider regjeringen at ordningen vil også gjelde for alle 3-klassinger. I Narvik kommune er det KUN mulig å benytte SFO etter skolen med deltidsplass. Det er negative konsekvenser for barna og foreldre at ikke SFO kan benyttes før skolen. Det kan være at barna trenger dette tilbudet, enten det er på grunn av foreldrenes jobb, lang pendlervei eller av andre grunner. Hvis det er barn som kun trenger SFO før skoletid tvinges disse foreldrene til å betale for full plass, selv om det kun er noen timer i uken som er behovet. De blir da ekskludert fra gratisordningen. Det er også mer trafikk rundt om morgenen som skaper farlig skolevei for de minste elevene. En annen ting er at det er lettere for de minste skoleelevene å gå hjem etter skoletid hvor de kan gå sammen med søsken eller sammen med venner når det i tillegg er lyst ute og mindre trafikk. Dessuten er det ikke lett for de minste å beregne tid til å komme seg tidsnok til skolen. I tillegg kan elevene med delttidsplass på SFO blir stående alene ute i skolegården i all slags vær lenge før skolen starter. Ønsket er at kommunen vurdere andre løsninger, og sørger for at også barna med deltidsplass kan benytte SFO både før og etter skolen.