Ikke legg ned X49!

Til: Rogaland Fylkeskommune og Kolumbus AS

Skriv under, dersom du er enig i at Hommersåk fortjener et fungerende busstilbud! Skriv under, dersom du mener det er feil at Hommersåk nedprioriteres bare fordi vi ligger litt utenfor byene!

Rogaland Fylkeskommune har vedtatt å kutte pendlerbussen X49 i sin helhet, som del av et større kutt i bevilgning til samferdsel. Jeg mener det er en stor feil å nedprioritere distriktene så tydelig. Vi er mange folk i distriktene, og fortjener et fungerende tilbud. I tillegg vil det forverre den allerede voldsomme kødannelsen vi ser på E39 hver eneste dag. Å bevare X49 er bra for Hommersåk som bygd, det er bra for alle som tar buss - og ikke minst er det bra for alle som tar bil.

X49 er en pendlerbuss som går Hommersåk-Forus to ganger på morgenen, og Forus-Hommersåk to ganger på ettermiddagen. X49 kjører ikke innom Sandnes, men kjører istedet direkte mellom Vatnekrossen og Kvadrat, via E39. Dette gjør at man sparer tid sett i forhold til 21-bussen, som også innebærer bytte ved Ruten, hvis man skal til Forus.

Fylkeskommunen argumenterer for kuttet med at det ikke er nok utviklingspotensiale for ruten. Jeg mener derimot at Hommersåk har mange potensielle busskunder, og at Kolumbus ikke har reklamert godt nok for tilbudet som eksisterer. Hommersåk er en av de største bydelen i Sandnes, med rundt 8000 innbyggere. Selvfølgelig er det potensielle busskunder her.

Til alle som velger bil: Jeg har full forståelse. Skriv likevel under - hvis X49 bevares betyr det færre biler på E39, mindre kø, og en bedre opplevelse for alle!

Til alle som kunne vurdert buss: X49 er som en mellomting mellom bil og buss; selv om det er kollektivtransport, så bruker den bare litt lengre tid til Forus enn man selv gjør i bil, nettopp siden den kjører direkte. I tillegg slipper man selv å sitte bak rattet i E39-køen. Best av alt: bussen er fyllt med folk som skal til jobb, og som starter dagen med å slappe av før jobb. X49 er den rake motsetningen til den bråkete bussen man typisk ser for seg når det er snakk om kollektivtransport. Tenk å bruke E39 til å finne roen på morgenen, istedet for å starte arbeidsdagen med høye skuldre etter den evig slitsomme køen?

Dersom X49 forsvinner, betyr det ikke bare et kutt i kollektivtransport, men et kutt i prioriteringen av oss som bor litt utenfor byene. Det er vi som mister tilbudene våres når fylkeskommunen har sprengt budsjettene i byene! Ikke akseptér denne nedprioriteringen - skriv under nå!

Signeres av: Hommersåk