Nei til Oljesponsing - Ingen Olje i Akademia

Til: Ledelsen til Universitetet i Oslo

Støtt denne kampanjen og bli med å krev at UiO ikke fornyer avtalen med Equinor!

Akademiaavtalen er en avtale mellom UiO og Equinor som sikrer UiO 50 millioner over fem år, altså 10 millioner i året. Den skal blant annet «stimulere grunnforskning og utdanning innenfor strategisk viktige fag- og kompetanseomra°der ba°de for UiO og Equinor» . Avtalen blir utad omtalt som sponsing av forskning på en bærekraftig omstilling til grønn energi, som skal være både for Equinor, universitetene og for studentenes langsiktige interesse. Likevel burde det være en selvfølge å også ta i betraktning hva slags økonomisk interesse og forretningsgrunnlag Equinor handler etter. Avtalen, slik den står i dag går ut i 2023 og vi krever at UiO ikke fornyer den.

For å minne om hva slags selskap Equinor er, kan det være greit å huske på følgende: Greenpeace Norge regnet seg, gjennom Equinors årsrapport fra 2022, frem til at kun 0,13 (!!!) prosent av deres energiproduksjon i 2022 stammet fra fornybar energi (Greenpeace). I 2022 jobbet Equnor iherdig for å etablere verdens Nordligste oljefelt, noe som ville blitt en katastrofe både for klima og natur. Heldigvis klarte miljøbevegelsen å stanse dette prosjektet. Equinor brukte 250 millioner (fem ganger det beløpet UiO får gjennom akademiaavtalen) på å skifte navn fra Statoil, og samtidig endre markedsføring for å fremstå som et mer generelt energiselskap, heller enn et oljeselskap. Realiteten er at de bidrar til å forsterke klimakrisen og har alt for få og svake planer og mål for å redusere bruken av fossil energi i Norge. Er det dette selskapet vi ønsker at skal sponse vår utdanning?

Når UiO tar i mot store midler fra Equinor, bidrar dette til å legitimere oljeselskapets virksomhet. Vi spør hvordan noen som sponses av Equinor kan kalle seg selv en rollemodell i forskning og utvikling av en bærekraftig framtid. Vi sier nei til utdanningen vår skal være sponset av Equinor, og til at UiO skal bidra til å grønnvaske de. Vi trenger flere stemmer med oss og håper du vil signere!