NEI til autostrada inn til Nesoddtangen sentrum

Til: Nesodden kommune

Helt siden de første tegningene av veien har mange av innbyggerne på Nesoddtangen reist tvil. I løpet av de siste 10 åren har flere prøvd å få kommunen å lytte til spørsmål som i hovedsak handler om at veien ikke spiller på lag med hverken bærekraftsmålene eller visjoner for sentrum.

Vi håper derfor at du som er enig i at veien må bli justert for å ta bedre hensyn til natur, helse og sikkerhet skriver under her. Da finnes det kanskje litt håp om at bygget som forventes å starte våren 2023 blir satt på vent tills et bedre alternativ ligger på bordet.

Prosessen med den nye veien som skal bygges i strekningen Flaskebekk-Granholt har nemlig vært alt annet enn ryddig. Ifølge Regjeringen og Kommunal- og moderniseringsdepartementets publikasjoner om plan- og bygningsloven så er noen av de grunnleggende prinsippene i arealplanlegging krav til A) medvirkning (en demokratisk planprosess) og B) krav om beskrivelse av konsekvenser for miljø og samfunn.

Vi har ikke opplevd noen av delene.

25.04.2023

DEMONSTRASJON 12:00-13:00 lørdag 29 april!
Oppmøte foran biblioteket.

Vi har fått godkjennelse fra politiet og inviterer alle som kan til å demonstrere mot overdimensjonert vei og økt fart til 50 km/t.

Det blir en fredelig demonstrasjon for å fremme ønsket om å få revitalisert planen så vi får et hyggelig, åpent, trygt og grønt sentrumsområde. Planen går fortsatt å endre, men da må politikerne bruke makten og stemmen de har!

Vi håper på glade folk i gata - Ta med kaffe, såpebobler, gitar og skap god stemning :)

Link til event på Facebook: https://fb.me/e/2LxBvZu3y

16.03.2023

Status: Vi stilte spørsmål til Viken og ordfører i møte med Formannskapet i går kveld. De svar vi fikk var under all kritikk. Ingen av dem vil (kan?) svare på hvorfor planen ikke tatt mer hensyn til de som går og sykler, når det er formålet med veien. Per nå får vi en vei som blir 14 m i bredden og økt hastighet til 50 km/t. Syklistenes Landsforbund bekymret over at forslaget kommer bidra til økt risiko for ulykker. TØI har også uttalt seg om at Viken har tolket deres anbefalinger feil. Neste steg blir å samle inn 500 underskrifter (akkurat nå er vi 407) for å eskalere saken til Fylket.

16.03.2023

Et ønske: Vi trenger å kartlegging av hvor de som har signert bor. Gå inn på denne linken for å svare - https://www.facebook.com/groups/1348838082604614/permalink/1368005624021193/

14.02.2023

Helt fantastisk med så mange engasjerte på kort tid! Snart 100 (!) underskrifter og 135 medlemmer i Facebook gruppa ??

Vi trenger 300 underskrifter - da MÅ kommunen lytte til oss (ifølge Regjeringen).
Så del gjerne kampanjen videre.

13.02.2023

Få varsel på e-post når eieren skriver oppdateringer