NEI til grunnrenteskatt i havbruk!

Til: Regjeringen

Regjeringens forslag om å innføre grunnrenteskatt i havbruksnæringen fører til stor usikkerhet blant både store og små aktører som er knyttet direkte eller indirekte til næringen. At børsverdien til selskapene ble halvert over natten er et tydelig signal på dette.

Investeringer på mange milliarder som skulle sikre en solid, bærekraftig vekst av Norges viktigste fremtidsnæring er lagt på is inntil videre. Dette fører til store ringvirkninger for bedrifter som leverer tjenester og produkter til oppdretterne. I tiden fremover vil det trolig bli aktuelt å skattlegge oppdrett av andre arter når de endelig begynner å tjene penger etter mange år med røde tall.

De store taperne blir lokalsamfunnene langs kysten, som er helt avhengige av arbeidsplasser for å holde liv i utkant-Norge. Forslaget var trolig ment å gi mer penger til fellesskapet og kommunene, men slår trolig ut på en slik måte at enda mer penger havner i Oslo. Det totale skattetrykket blir for høyt til at det er verdt å ta risikoen.

Vi står nå ved et veiskille der regjeringen har mulighet til å sikre fremtiden til den norske havbruksnæringen ved å tilby produsenter av laks og ørret forutsigbare rammevilkår, eller gi resten av verden et fortrinn de aldri kunne drømme om å få.

Det er fremdeles ikke for seint å snu.

Vær med og si NEI til grunnrenteskatt i havbruk!