Jeg går nå fjerde året på masterutdanning på UIS. Målet mitt er å bli grunnskolelærer for klassetrinn 1.-7.
Vi har 70% oppmøteplikt på studiet, som vil si at vi må være fysisk tilstede på de fleste forelesningene.
Dette stiller INGEN krav til den som foreleser, for vi MÅ være der uansett for å få rett til å ta eksamen.
Vi opplever forelesere som sitter, snakker lavt, ikke ser på oss, leser fra powerpoint, har en monolog i stedet for å inkludere oss studenter.
De kan sette inn hvem som helst til å undervise oss, og vi må bare akseptere det.
Vi opplever elendig klasseledelse, dårlig planlegging av timene, vanvittig mye monolog (læreren står og prater med seg selv og enser nesten ikke at vi er der).
Samtidig blir vi fortalt om at vi må ha god klasseledelse, bygge relasjon, unngå for mye monologisk undervisning m.m.
Dette begynner å tære på motivasjonen til mange studenter.
Enten bør de ta en skikkelig opprensking på fakultetet, eller så må de fjerne/redusere den obligatoriske biten.
Flere andre studieprogram legger ut videoer/streamer forelesningene, så blir det opp til hver enkelt student om vi vil være fysisk tilstede eller ikke. Ved å redusere eller fjerne oppmøteprosenten vil kravene til foreleser automatisk bli mye høyere!
For da må nemlig foreleser levere varene, og dermed vil mest sannsynlig flesteparten av studentene ha et iboende ønske om å delta på disse forelesningene.
Vi har prøvd å ta opp utfordringer som dette, og dette er tilbakemelding fra tillitsvalgt:
På et møte jeg var på ble vi mer eller mindre skreket til, behandlet dårlig av alle på møtet (utenom studiekoordinator) og fikk beskjed om at det ikke kom til å bli gjort noe med. Ledelsen var ikke villig til å ta imot kritikk og var ikke særlig imøtekommende.
Dette er en underskriftskampanje for å få et tall på hvor mange studenter som er enige i at kvaliteten ikke er god nok, og at vi fortjener MYE bedre.
Vi vil jo lære av de beste!
Med vennlig hilsen
Sara Dragesæt Knudsen, og flere i 2019-kullet