Nei til å legge ned Prestebakke skole!

Til: Halden kommune

Leserinnlegg fra elevene på Prestebakke skole I Halden Arbeiderblad.

5., 6. og 7. klasse ved Prestebakke skole har brukt norsktimene, torsdag, til å skrive et leserinnlegg. Innlegget er et åpent brev til politikerne etter at det kom fram at Prestebakke skole kan bli lagt ned.

Kjære politikere i Halden kommune.

Alt blir borte!

Hvis dere legger ned Prestebakke skole, så blir alt borte fra bøgda.

Alle kjenner hverandre

Alle kjenner hverandre på Prestebakke skole. Det blir dumt hvis alle på skolen begynner på forskjellige skoler. Noen begynner på Tistedalen skole og noen drar på Låby og andre på Kongeveien. Alle vennene forsvinner til andre skoler. Det er lettere og si ifra når alle kjenner hverandre og man føler seg litt tryggere, og det er lettere å be om hjelp når man kjenner hverandre. Hvis man blir erta, er det lettere å si ifra til en voksen.

Alt forfaller i og utenfor skolen

Det blir også veldig trist oppi bygda her, det blir bare trist, for den smuldrer opp og folk begynner å flytte til andre steder. Venner glemmer hverandre, vi mister ALT. Ikke legg ned skolen vår, for det blir bare for tomt. Skolen er lyset i lysestaken. Uten lyset så blir det ikke noe lys. Da er det bare en teit lysestake igjen, tom og mørk.

Store og flotte uteområder

På Prestebakke skole har vi verdens fineste uteområder.

Gamma: gamma er et fint sted å leke, grille, klassene går ofte dit for å ha undervisning i matte og naturfag. Her er et flott gjemselsområde midt i skogen. Vi kan også bygge hytter, plukke bær og klatre på små fjell.

Vi har Ulvegropa: ulvegropa er et fint sted å leke, et fint mål når vi går tur. Vi har bygget hytter og plukket bær. Dessuten så er det gøy å leke sisten i gropa.

Skolegården: skolegården er et veldig fint sted å leke, for vi har smashball, gressfotballbane, husker, ping-pong og MASSE leker og vi har utesjakk, sandkasser, klatrestativ, basketballkurver, sklie, ake bakke på vinteren, grusbane, stor skog, grønnsakshage (vi har laget suppe av egendyrkede gresskar og potetmos av egne poteter) og turmuligheter.

Vi har masse tradisjoner som at vi har felles påskelunsj, felles julegrøt, voksne mot barn i kanonball på siste skoledag før sommerferien, idrettsdag, sykkeldag, og vi har fysisk aktivitet og VERDENS BESTE LÆRERE!

Kjempelang skolevei

Hvis skolen blir lagt ned, så får de små barna kjempelang skolevei og mange busstopp, og dem må stå opp kjempetidlig. Nå i dag kan noen av barna gå til og fra skolen, men ved en eventuelt nedleggelse, må ALLE barna ta buss. Det kommunen ikke tenker på er at de bruker mer strøm på bussene som koster mye mer penger, med andre ord ikke miljøvennlig. Det kan påvirke barnehagen også ved at skolen blir nedlagt.

HELE BØGDA DØR – VI VIL HA EI LEVENDE BØGD.

Hvis Prestebakke skole blir lagt ned, så kan flere og flere flytte til byen og til slutt er det ikke noen mennesker igjen. Det er ikke veldig bra, for da er det ikke noe mer av det fine igjen. Vi har fine skoger, tjern, bekker og elver, også rundt skolen vår som vi benytter i skoletida. Tenk hvis bygda dør, da er det ingen som kan se alt det fine!

Det er så mange som har gått på denne skolen før og jeg håper at det kommer til å gå mange nye og flere små barn på denne fineste av den fineste skolen vår. Hvis det ikke er noen barn igjen, så vil det føles som om hele bygda dør, skolen er selve hjertet i bøgda. For oss som bor på landet, er jo Prestebakke skole vår nærskole – og den vil vi beholde!

Så kjære politikere, ikke legg ned skolen! For Prestebakke skole og bøgda trenger at det er liv her, at vi får gå på nærskolen vår, at vi er trygge på skolen og at vi kan bruke denne skolen med de flotte uteområdene som vi er så glade i.

Hilsen alle elevene ved 5., 6. og 7. klasse ved Prestebakke skole.

Disse barnestemmene må ut til folket og kommunen!

Disse stemmene må bli hørt!