Stopp Miljøfor AS drift på Torvastad

Til: Beboere i nærområdet

Vi er en aksjonsgruppe på Facebook «Aksjonsgruppe mot Miljøfor As» med 211 medlemmer pr dags dato. Antallet medlemmer øker på dag for dag, Vi arbeider med å bekjempe store luktutslipp fra Miljøfor AS sitt anlegg på Torvastad.

Vi kjemper mot den luftforurensningen vi blir utsatt for. Det siver lukt ut fra anlegget og store områder på Torvastad blir svært sjenert av lukt. Det blir også rapportert om at andre deler av Karmøy og Haugesund sjeneres av lukt. Lukten kan best beskrives som råttent matavfall som har stått flere dager i sterk solvarme. Lukten siver også ut når fabrikken ikke er i drift, på lørdag og søndager. Folk i område sliter med kvalme og hodepine som følge av lukten. Opphold utendørs på egen eiendom er umulig når utslippet er som verst, hvilket betyr betydelig redusert livskvalitet på egen eiendom. Det er rett og slett blitt umulig å leve normalt med fabrikken som nabo.

Bedriften driver uten konsesjon hvilket betyr de kan ha utslipp til luft 1% av produksjonstiden. Miljøfor har produksjon fra 0700 – 1700 hver ukedag, hvilket tilsier at de kan slippe ut lukt i 2,5 time i måneden. De siste dagene har vi hatt lukt fra anlegget store deler av døgnet. Når det i tillegg lukter i helgene er det fortvilende for oss som bor nær anlegget.

Nå er grensen nådd, vi ber derfor alle om å støtte oss for å sette en stopper for Miljøfor AS videre drift på Torvastad. Skriv under på kampanjen her på underskrift.no