Busstilbud og skoleskyss i Vågan kommune

Til: Lofotposten og Vågan kommune

ei, vi som har barn som tar skolebussen har opplevd veldig mange ganger i løpet av de siste årene at bussen ikke kommer og der gis ikke beskjed angående dette. Noen ganger er jo alle bussene kansellert pga vær og vind. Men det virker som at bussselskapet får problemer med skoleskyssen med en gang det har vært et lite snøfall.Vi bor i Hopen, her er det mange barn som tar skolebuss til og fra skolen. Dette resulterer i at foreldre må ta seg fri fra jobb for å så kjøre til Hopen for å hente barna gang på gang. Når man har barn i ulike klasser så er de ferdige til ulike tidspunkt så enkelte dager må man kjøre til og fra skolen 3-4 ganger per dag. Vi har prøvd å snakket med bussselskapet flere ganger i løpet av årene hvor viktig det er at vi som foreldre får beskjed i god tid slik at vi kan kjøre dem. Vi har også drøftet muligheten for at fylkeskommunen stiller med maxitaxi de gangene dette skjer og skolen får beskjed. Det er ikke gitt at man kan forlate jobben hver gang dette skjer når det er så ofte. Noen ganger er man jo også lengre borte når barna er på skolen slik at man ikke kan hente dem. Det er selvfølgelig ikke et problem når dette skjer en og annen gang, men når det skjer flere ganger i uka så blir det et problem for mange. Vi har snakket med rektor som sier at de sliter også med å få beskjeder fra Boreal angående kanselleringer. Jeg har i dag snakket med buss selskapet angående at bussen har uteblitt tre dager denne uken. De kunne ikke finne noen avvik i sitt system hvorfor skoleskyssen ikke kom tirsdag og onsdag. Skolebussen kom ikke i dag heller pga av dårlig føre. Disse kanselleringene som er gjort rede for er det forståelse for. Men når skolebussen bare ikke kommer og det ikke kommer noen beskjed har vi lite forståelse for. Skoleskyssen i Vågan er uholdbar og vi ønsker alternativ skoleskyss de dagene skolebussen ikke kommer. Slik at elevene kommer seg på skolen og slipper anmerkninger for å komme forsent eller ikke kommer seg til skolen i det hele tatt. Dette har pågått i mange år! Så det er virkelig på tide at det blir tatt tak i da dette gjelder elever både i Hopen, Ørsnes, Eidet og Kabelvåg som går på barne og ungdomskolen og på videregående. Kanskje denne underskriftskampanjen kan bidra til at saken blir tatt på alvor. De som er rammer av dette må skrive under gjerne med fullt navn og bosted. Del gjerne

08.08.2022

Teksten som står i introduksjon av saken er en mail som ble sendt til fylkeskommunen og skolen den 28.04.22. Venter enda på svar fra fylket. Og skoleb jobber med saken har vi fått beskjed om.
Få varsel på e-post når eieren skriver oppdateringer