Nitrogenrensing nå!

Til: Espen Barth Eide

Få vet at livet i Oslofjorden er i ferd med å dø ut. Bunnvannet er så oksygenfattig at det regnes som giftig, og 9 av 10 torsk er borte. En viktig årsak til dette er utslipp av nitrogenholdig vann fra kloakk og jordbruk. Hvert sekund slipper vi ut 3000 liter forurenset vann i fjorden. Dette fører til en oppblomstring av trådalger som stjeler lys og oksygen fra annet liv på havbunnen. I forråtnelsesprosesser med lite oksygen oppstår et giftstoff kalt hydrogensulfid. Dette er skadelig for de fleste marine arter. Oslofjorden er også veldig stillestående, da den består av dype bassenger avgrenset av høye terskler. Derfor kommer det sjelden mer oksygen til, og dritten vi slipper ut blir liggende i lang tid. I januar i år underskrev alle ordførerne rundt Oslofjorden et brev til miljøministeren der de ba om 25% statlig støtte til bedre renseanlegg. Forslaget ble avvist, men kampen er ikke over! Vi i Oslo Sentrum Natur og Ungdom stiller oss bak ordførernes krav, redd Oslofjorden nå!

05.06.2022

På Dagsrevyen i går lovet statsministeren og Espen Barth Eide at de skal stille tydelige krav til kommunene om bedre renseanlegg. Det er bra! Men vi mener at de må gå inn med økonomisk støtte og sørge for at det skjer nå, for situasjonen er akutt.
Få varsel på e-post når eieren skriver oppdateringer