La Luk leve!! Ny hundelov nå!

Til: Politidirektoratet

Luk er en glad og vennlig, høyt elsket familiehund, en Alaska Husky på 7 år. I et basketak med to hannhunder han møtte på tur, fikk eier av den ene hunden et risp og et blåmerke på ryggen.

På grunnlag av dette, som må kunne beskrives som et hendelig uhell, velger politiet å vedta at Luk skal avlives. Dette bør opprøre alle hundeeiere i Norge; det er en situasjon vi alle kan komme i. Om vi velger å ikke godta vedtak om avliving, blir hunden satt på kennel i påvente av rettssak. Eier må dekke alle utgifter for kennelopphold, advokat og rettsgebyr. Det betyr at det kun er ressurssterke hundeeiere som er i stand til å kjempe for hunden sin i retten. Luk sin eier har til nå brukt mer enn kr 330.000,- for å redde ham, og trenger enda mer for å kunne ta saken videre i rettssystemet.

Anbefaler alle å gå inn på linkene og lese om saken, og hvordan politi og jurister velger å tolke hundeloven på verst tenkelig måte. Mange som anmelder en slik sak er nok ikke klar over hva de setter i gang; de ønsker ofte ikke at hunden skal måtte bøte med livet, men det er dessverre det som skjer når politiet involveres.

Vi håper Luk kan reddes, og alle andre hunder som er så uheldige å komme i lignende situasjoner. Les og del, slik at alle hundeeiere blir informert om hvordan disse sakene behandles i rettsapparatet. Og hjelp oss å påvirke myndighetene til å endre rettspraksis og gi hunder og deres eiere et bedre rettsvern!

Signeres av: Alle som ønsker rettferdig og individuell lov for hundeeier og hund