Nei til at Frogn kommune utkonkurrerer private aktører

Til: Alle innbyggere i Frogn kommune

Først vil vi understreke at vi synes at det nye badeanlegget i Drøbak/Frogn er meget bra, og at badet har blitt et flott samlingspunkt for alle innbyggerne i kommunen. Denne underskriftskampanjen har derfor ikke til hensikt å rette kritikk mot selve badet. Problemet er de delene av Bølgen bad & aktivitetssenter som er i direkte konkurranse med andre private virksomheter. Dette dreier seg utelukkende om kaféen og treningssenteret. I Drøbak er det i dag et tyvetalls serveringssteder, og to store og flere små virksomheter som driver treningssentere eller tilbyr ulike former for saltrening. Bølgens kafé og treningssenter gikk i 2020 med et underskudd på 7,7 millioner. Underskuddet har blitt dekket av overføringene fra kommunen til Bølgen. Bølgens konkurrenter mottar ikke støtte fra kommunen for å dekke sine eventuelle underskudd. Når man i tillegg vet at Bølgen er organisert som et kommunalt foretak, og av den grunn heller ikke betaler skatt, føles det dobbelt urettferdig. Vi ønsker derfor at kommunens politikere snarest setter en stopper for denne forskjellsbehandlingen. Vi krever at Bølgens aktiviteter som konkurrerer med private aktører enten legges ned, eller tilpasses sunne bedriftsøkonomiske prinsipper. Ved å signere dette oppropet viser du våre folkevalgte at du både er opptatt av rettferdighet, og er enig i at det å ensidig subsidiere enkelte virksomheter vil redusere mangfold og kvalitet.

Vi støtter denne underskriftskampanjen:
Drøbak YogaStudio, Lisbeth Wavik
Golf Kafeen, Helge Askautrud