BLI MED OG KJEMP FOR HURTIGBÅTEN TIL INDRE RYFYLKE!

Til: Alle

BLI MED OG KJEMP FOR HURTIGBÅTEN TIL INDRE RYFYLKE!

Hurtigbåten vår skal først og fremst betjene indre Ryfylke, dvs. Jelsa, Foldøy, Hebnes, Marvik, Ropeid, Sand og Sauda. På vei mot Stavanger, er siste anløpssted Jelsa, men skal du til et sted i fartsområdet til båten, gir du beskjed om bord, og båten setter deg av på rett kai. Reiser du fra Stavanger er første anløpssted Jelsa, men er du på et sted i fartsområdet til båten og skal videre til indre Ryfylke, ringer du, og båten henter deg. Båten vil da dekke vårt behov til enhver tid.

Vi vil at båten skal gå helt til Sauda. Dette vil korte ned reisetiden mellom Suldal og Sauda og derved gjøre det lettere å pendle, både for skoleelevene og de som arbeider i nabo-kommunen. Rutetidene må legges om slik at disse passer til pendlerne. Båten skal også pendle mellom Sand og Ropeid hvor den skal korrespondere med buss til og fra Sauda.

Vi vil også forlenge båtruten til båten som går fra Stavanger kl. 0715, helt til Sand kl. 0915, Ropeid kl. 0920 og tilbake til Sand kl. 0925 og Stavanger kl. 1125. På Ropeid korresponderer båten med buss fra Sauda kl. 0845 og til Sauda kl. 0955. Dette vil gi en ekstra mulighet å pendle mellom kommunene, og reisetiden kortes ned med 40 minutter. Første båt fra Sauda skal gå kl. 0700 til Sand kl. 0725 og Ropeid kl. 0730. Her korresponderer båten med buss til Sauda kl. 0805.

Denne båten er mye mer enn en snarvei over Ryfylke bassenget. Hurtigbåten er en avgjørende forutsetning for at Indre Ryfylke kan opprettholde et bredt opplæringstilbud ved de videregående skolene. Båten er også helt vesentlig for å videreutvikle, opprettholde og skape arbeidsplasser. Den handler om trygghet for våre innbyggere, sterkere samfunnsøkonomi, sikrere industri og næringsliv, og rekruttering og kompetanseheving i alle sektorer. Dagens ruter møter ikke behovet, men flere båtanløp hver dag ville medført atskillige muligheter for aktiviteter, kulturliv og et tettere samarbeid mellom kommunene, og innad i kommunene. Forslaget om kutt i hurtigbåttilbudet, blir også et kutt i mulighetene for alle som bor i indre Ryfylke. Skriv under på denne kampanjen! BLI MED Å KJEMP FOR HURTIGBÅTEN TIL INDRE RYFYLKE! DEL GJERNE!

Signeres av: Alle