Vi krever sol i nye boliger!

Til: Erna Solberg og Nikolai Astrup

Vi krever sol i nye boliger!
Opprop til Nikolai Astrup og Erna Solberg!
Regjeringen har bestemt at byggeforskriftene ikke lenger skal stille krav til sol i nye boliger fra 1. juli 2021. Dette til tross for at det stadig bygges høyere og tettere slik at boliger i de nederste etasjene ofte blir liggende i skygge det meste av året. Vedtaket er begrunnet med at krav til solinnfall dekkes av andre paragrafer. Dette er en feiltakelse. Det finnes ingen andre bestemmelser i lovverket som sikrer solinnfall i boligene. Regjeringen vil overlate ansvaret til kommunene gjennom reguleringsplaner. Praksis viser at kommunene ikke står opp mot økonomiske interesser og presset for økt tetthet. De trenger et statlig regelverk i ryggen. Derfor bør vedtaket omgjøres, og byggeforskriftenes krav til sol i boliger og gårdsrom bør styrkes. Gi oss solen Erna!

2 dager siden

I Dagsnytt 18, hvor arkitekt Lene Schmidt la fram vår sak, var det tydelig at departementets representant ikke hadde oppfattet hva saken dreide seg om. Vi ba om et oppklaringsmøte, og har fått invitasjon til et møte i morgen tirsdag 19. januar. Her vil vi forsøke å formidle sakens realiteter, nemlig at solkravet de vil fjerne, ikke dekkes av noen andre paragrafer i Byggeforskriftene. og at kommunene ikke vil være sterke nok til å stå i mot utbyggerinteressene når det gjelder tetthet.

04.12.2020

Stadig tikker det inn nye underskrifter og 5000 rykker nærmere. En gledelig nyhet er det når Senterpartiets Meltveit Kleppa signalierer at partiet vil ta saken opp på bredere basis i Stortinget! Hun og arkitekt Lene Schmidt kritiserte departementets avgjørelse i innslag i Dagsnytt 18 torsdag 3. desember.

29.11.2020

Ved forrige kommentar lå vi på 1222 underskrifter (Samme tall som Bergensbanens høyeste punkt ved Finse). Deretter tok vi sikte på 2469 (Galdhøpiggens høyde over havet). Det er for lengst passert og vi nærmer oss Mont Blanc (4809 moh). Men vi skal klatre høyere! Følg med og lik og del!

29.11.2020

Vi har hatt stor tilslutning de siste dagene. NRKs Nyhetsmorgen rapporterte om kampanjen i forrige uke. Dessverre fikk en utbygger anledning til å breie seg med feilaktige påstander. (Se Lene Schmidts kommentar nedenfor). Vi som har tatt initiativ til kampanjen fikk ikke komme til orde. Dette skal vi ta opp med NRK. Tidligere kommunalminister Meltveit Kleppa har støttet og kommentert kampanjen (se nedenfor). Det var hun som i sin tid innførte solkravet og hun lover gjeninnføring etter neste val