Polsk helpline - Arbeidstilsynet

Til: Regjeringen, Arbeidstilsynet

Løgn og bedrag på jobb oppstår nesten alltid på grunn av at de ansatte ikke kjenner til arbeidsmiljølovens regler.
Svindlere utnytter dette faktum. Ved å lure ikke bare de ansatte, men også skattesystemet.
Situasjoner fra i år viser tydelig at svindlere tjener på de ansattes uvitenhet. Mange ansatte vet ikke hvor de skal gå for hjelp og at de kan få den. Skandaler knyttet til sesongarbeidere (landbruk) har vist at slike mennesker ikke vet hvem de kunne henvende seg til. Slike ansatte jobber 10–12 timer om dagen, 6–7 dager i uka, og de får betalt mindre enn de minste satsene i denne bransjen er. De tror det er greit. På grunn av manglende språkkunnskap har de ingen å spørre om disse forholdene er i samsvar med lovbestemmelser. Hvis de på en eller annen måte finner ut at de blir lurt, sier de ofte ikke ifra om dette fordi de ikke klarer å kommunisere med Arbeidstilsynet. Noen klarer å melde om problemet gjennom tredjepersoner. Det er likevel færre slike mennesker enn dem som blir lurt. Dette gjelder ikke bare sesongarbeidere. Arbeidsrelatert svindel finnes i alle bransjer. Den baserer på samme mønster: ingen grunnleggende kunnskap om arbeidsmiljøloven og norsk eller engelsk språk. Mangel på systemstøtte og at arbeidsgivere diskriminerer arbeidstakere. Det neste problemet. Å tilby juridisk rådgiving av personer som ikke er autorisert til å gjøre det, og å kreve penger for den. Ansatte som ikke er kjent med lovbestemmelser, betaler slike tilfeldige mennesker for informasjon de kunne motta fra Arbeidstilsynet.

Hvorfor ringer de ikke til Arbeidstilsynet? Fordi de ikke kan norsk eller engelsk. Manglende kjennskap til arbeidsmiljøloven og manglende norsk- eller engelskkunnskaper fører til det følgende:
– utnyttelse av de ansatte
– moderne slaveri
– urettferdig konkurranse mellom arbeidsgivere
– svart arbeid
– manglende betaling av skatt av uærlige arbeidsgivere
– diskriminering
– mobbing
– arbeid i strid med HMS-regler
– å skjule arbeidsulykker

Det er over 100 tusen polakker i Norge. En polsk tipstelefon og et veiledningsskjema ville være utmerkede verktøy for å bekjempe uærlige arbeidsgivere og svartebørs og for å vise at den polske minoriteten i Norge kan regne med å få hjelp fra Kongeriket Norge. Og Norge kunne da bekjempe gråsonen og i stedet for å betale sosiale ytelser – ta vare på arbeidernes rettigheter.

Prawie zawsze oszustwa w pracy powstaja z powodu nieznajomosci przepisów prawa pracy przez pracowników.
Oszusci wykorzystuja ten fakt. Oszukujac nie tylko pracowników, ale i system podatkowy.
Sytuacje z tego roku pokazuja wyraznie ze oszusci zarabiaja na niewiedzy pracowników. Wielu pracowników nie wie gdzie ma sie zglosic po pomoc i ze moze taka uzyskac. Afery zwiazane z pracownikami sezonowymi (rolnictwo) pokazaly, ze takie osoby nie wiedza do kogo moglyby sie zglosic. Tacy pracownicy pracuja po 10-12 godzin dziennie 6-7 dni w tygodniu oraz otrzymuja zaplate ponizej stawek minimalnych w tym sektorze. Mysla, ze to jest w porzadku. Ze wzgledu na brak znajomosci jezyka nie maja kogo zapytac, czy te warunki sa zgodne z przepisami. Jezeli w jakis sposób dowiedza sie, ze sa oszukiwani bardzo czesto nie zglaszaja tego, poniewaz nie sa w stanie porozumiec sie z inspekcja pracy. Niektórym sie udaje zglosic problem poprzez osoby trzecie. Jednak takich osób jest mniej niz osób oszukanych. To nie dotyczy tylko pracowników sezonowych. Oszustwa zwiazane z praca sa we wszystkich sektorach. Bazuja one na tym samym schemacie: brak podstawowej znajomosci przepisów prawa pracy oraz jezyka norweskiego lub angielskiego. Brak wsparcia systemowego i dyskryminacje pracowników przez pracodawców. Kolejny problem. Swiadczenie  porad prawnych przez osoby nieupowaznione do tego za pieniadze . Pracownicy, którzy nie znaja przepisów placa takim osobom czesto przypadkowym za informacje, które moglyby otrzymac od inspekcji pracy.
Dlaczego nie dzwonia do inspekcji pracy? Poniewaz nie znaja jezyka norweskiego lub angielskiego. Brak znajomosci prawa pracy oraz jezyka norweskiego lub angielskiego powoduje:
- Wykorzystywanie pracowników
- wspólczesne niewolnictwo
 - nieuczciwa konkurencje pomiedzy pracodawcami
- prace na czarno
- nieplacenie podatków przez nieuczciwych pracodawców
- dyskryminacja
- mobbing
- prace niezgodna z przepisami bhp
- ukrywanie wypadków w pracy
Polaków w Norwegii jest ponad 100 tysiecy. Polska infolinia oraz formularz zglaszania wskazówek bylyby doskonalymi narzedziami do walki z nieuczciwymi pracodawcami, czarna strefa oraz pokazaniem, ze mniejszosc polska w Norwegii moze liczyc na pomoc Królestwa Norwegii, a Norwegia, moze walczyc skuteczniej z szara strefa i zamiast wyplacac zasilki socjalne, zadbac o prawa pracownicze.