Beta

Barnehagehverdagskampen

Til: Regjeringen

Etter gjenåpning av barnehagene i slutten av April i år har mange barnehageansatte, barn og foreldre fått kjenne på hva det vil si å ha full bemanning hele arbeidsdagen - og det har hatt en voldsom innvirkning på oss alle!! For første gang har vi kunnet fokusere på den mengden ekvivalenter vi skal (6 store eller 3 småbarn pr voksen) fra levering til henting. Dette gjør at ansatte får overskudd, har tid til alle, og det blir en mye mindre stressende jobbhverdag. Barna virker roligere, harmoniske, krangler mindre, er blide og glade, og er heller ikke utslitte ved henting. Foreldrene har færre voksne å forholde seg til, noe som bedrer kommunikasjonen og samarbeidet, og de møter glade unger som har mye å fortelle ved barnehagedagens slutt! Det vi har fått til i disse ukene er bare ikke mulig hvis vi skal tilbake til "hverdagen", med et minimum av ansatte først og sist på dagen, såkalt full bemanning midt på dagen, mens realiteten er at når møter, pauser, plantid og annet skal avvikles gjør at de som er igjen med barna må bruke tiden på megling, brannslukking, overblikk og høye skuldre. Vi må få til full bemanning som virker i praksis, hele den tiden barna er i barnehagen! Det er jobben vår, og først og fremst barnas hverdag, barnas tilbud og barnas fremtid dette dreier seg om! Nå har vi klart det, vi har likt det - og dette må kunne fortsette på ett eller annet vis... (Dette er basert på mine egne erfaringer, men jeg kan ikke tro at jeg er alene!)