Beta

Stopp okkupasjonen av Palestina

Til: Alle norske politikere

29. november markerer verden FNs internasjonale dag for solidaritet med det palestinske folk. Etter 72 år med okkupasjon av Palestina, er det nok.

Nok ulovlige bosetninger.
Nok blokade av Gaza.
Nok okkupasjon.

Startskuddet for en av verdenshistoriens mest langvarige og kompliserte konflikter dateres til 29. november 1947, da FN vedtok deleplanen for Israel/Palestina. Siden da har spørsmålet om hvem som har rett til å bo hvor skapt splid, uro og krig. Til tross for at enkelte hevder at konflikten mellom Israel og Palestina handler om religion og/eller tilhørighet, handler denne konflikten i bunn og grunn om territorium og retten til selvbestemmelse.

I kjølvannet av 1948-krigen og israelsk seier, endte Israel med 77% av det historiske Palestina. 22% større enn det FNs delingsplan hadde lagt til grunn. Etter 1967-krigen, og igjen israelsk seier, startet Israel en ny form for okkupasjon: Utbygging av ulovlige bosettinger. Utbyggingen fortsetter den dag i dag.

”Okkupasjonen er en midlertidig tilstand, og en okkupasjonsmakt kan ikke vilkårlig endre det okkuperte landets grenser eller annektere hele eller deler av det. Befolkningen i det okkuperte landet har på den annen side plikt til å adlyde okkupasjonsmakten.”

Over kan du lese Folkerettens definisjon av okkupasjon, men det er også viktig at å forstå hva Israels okkupasjon betyr i praksis. Okkupasjonen av Palestina kan ses på som et tre med tre grener: Første gren er den ulovlige blokaden av Gaza. Den andre er den ulovlige muren på Vestbredden, og den tredje grenen er de ulovlige bosettingene på Vestbredden. Vi velger å gjenta ordet «ulovlig», fordi samtlige grener har blitt dømt og erklært ulovlig av internasjonale domstoler en rekke ganger. Til tross for internasjonal kritikk og dommer, har okkupasjonsmakten Israel fortsatt den ulovlige okkupasjonen av Palestina og fredsarbeidet har blitt vanskeligere og vanskeligere med årene.

Derfor velger vi i AUF å gjenta det AUFere før oss har gjentatt: Ingen er fri før alle er fri. 29. november, på FNs internasjonale dag for solidaritet med det palestinske folk, er det markeringer rundt om i hele landet. I år skal vi i AUF markere vår støtte til det palestinske folk, ikke bare èn dag, men gjennom en hel kampanjeuke fra 25. november til 1. desember.

Vi håper at du er enig med AUF og signerer denne underskriftskampanjen!