Beta

Ny E10 gjennom Rødlitinden og ikke Lyngværfjellet!

Til: Alle innbyggere i området Svolvær - Hopen/Kalle

KVU Lofoten, eller planarbeidet med utbedringer og ny trase mellom Fiskebøl og Å, er i sluttfasen. Statens vegvesen har fremmet tunnel gjennom Lyngværfjellet som den beste løsningen så langt. Vi som bor her har ei annen oppfatning og en annen ide - nemlig å slå sammen innbyggerne i Mølnosen/Eidets krav om sikrere trafikkavvikling med ideen om ei flott rundkjøring på Eidet hvor en av armene, nye E10, tar retning mot tunnelinnslag mellom Rødlitinden og Ørntinden og med utslag i Olderfjordens sørside. Med ei slik løsning, vil trafikkavviklingen bli sikrere både for innbyggerne i Mølnosen, men også for innbyggerne langs nåværende E10 gjennom Ørsvåg, Ørsnes og Hopen. I tillegg vil smoltanlegget Framnes smolt ikke risikere tap og død som følge av smuss og forurensning som et tunnel-anlegg vil kunne påføre nedslagsfeltet for vannreservene de bruker i sin produksjon. Når denne løsningen i tillegg vil korte inn på kjøretiden mellom Svolvær og Leknes i større grad enn gjennom Lyngværfjellet, er det ingen tvil - støtt opp om dette oppropet til alles beste.

Signeres av: Statens vegvesen og lokale politikere med vedtaksmyndighet