Beta

Bevar Kulturprosjektledelse

Til: Høgskolen i Innlandet

Kulturprosjektledelse (KPL) ved Høgskolen i Innlandet trues med nedleggelse. Dette er vårt opprop for å bevare et studiet som har bidratt til kulturlivet, ikke bare i regionalt, men også nasjonalt.

Siden tidlig 2000-tallet har Kulturprosjektledelsesstudiet ved Høgskolen i Innlandet utdannet et betydelig antall kulturprosjektledere som har satt spor ved kulturinstitusjoner over hele Norge. Studentene har gått videre til å jobbe som bl.a. kultursjefer, festivalsjefer og -produsenter, kinosjefer, kulturhus-sjefer over hele landet.

En nedleggelse av dette studiet vil direkte påvirke festivaler og kulturarrangementer som Dølajazz, JazzIncubator, World Cup Nordisk, Amandusfestivalen, Snøfest og Våryr - i tillegg til utallige studentorganisasjoner. KPL har vært pådriver i flere av disse arrangementene og har bidratt til å skape den kulturelle destinasjonen Lillehammer-regionen er i dag. En avvikling av studiet vil ha en innvirkning på frivilligheten og arrangementsapparatet, og dermed svekke tilbudet til fastboende, studenter og turister.

Med denne underskriftskampanjen ønsker vi å vise at det er et stort engasjement og vilje for å beholde KPL som den tre-årige bachelorgraden den er. Studiet har gitt kulturprosjektledere til hele landet - fra Vadsø til Kristiansand, og er i tillegg en særdeles viktig brikke i destinasjonen Lillehammer.