Nei til hogst i hekke- og yngletiden.

Til: Alle

Hekketiden mellom mars og juni er en sårbar tid for dyrelivet i skogen som bygger reir og reder og passer på unger og egg. Bortfall av gode plasser for næringssøk og hekking er fortsatt den primære årsaken til at fugler forsvinner. Hogst i hekketiden og yngletiden påfører betydelig skade på dyrelivet i skogen og omtrent 200 000 fugleunger bøter med livet hvert år i løpet av våren. Foredlingsindustrien forventer kontinuerlige leveranser av ferskt trevirke. Grunneiere og deres skogsentrepenører følger opp med hogst om våren når påkjenningen er ekstra stor. Men for 10-20 år siden skjedde det knapt noe avvirkning i hekke- og yngletiden pga et paragraf i viltloven som i nyere tid er fjernet. Vi kan ikke bedømme hvor troverdig det er at industrien må ha råvarer året rundt, men det er ingen holdepunkter for at industrien led for 10-20 år siden av den grunn. Kanskje klarte man å planlegge bedre før, eller hadde skognæringen rett og slett en etisk holdning til å stå fast ved at hogst i naturens fødestue var uaktuelt?
Omtrent halvparten av artene på den norske rødlista lever i skog og har skogbruk som hovedtrussel. I følge Norsk Ornitologisk Forening (2016) er 421 millioner fugler borte fra den europeiske faunaen på 30 år. Hver tredje fugleart i Norge er truet eller nær truet. Flatehogst er omtalt i en rekke forskningsrapporter som en medvirkende årsak til nedgangen.

Bedrifter som støtter denne kampanjen

Norges Miljøvernforbund