Ja til vakuum-maglevtog


Til: Samferdselsdepartementet

Regjeringen må slutte å gi mye penger til utbygging av store veiprosjekter og heller finansiere grønne alternativer til bil; tog, vakuumtog.
Lokalt vil bilen alltid være et nødvending fremkomstmiddel. For lange regionale og nasjonale reiser er enda bilen mye brukt. Å kjøre fra Stavanger til Oslo tar 8 timer. Alternativene er fly og tog. Tog bruker like lang tid som bil, 8 timer. Makshastigheten på dagens tog er 200mk/t, men de må stoppe flere ganger. Fly bruker 45 minutter i lufta, men man må vente mer enn en time på flyplassen.
Elon Musk, kjent som grunnlegger av Tesla og SpaceX har også grunnlagt Hyperloop. Det er tog som leviterer på magneter i lufttomme opphøyde glassrør. Slike tog kan nå hastigheter på 8000km/t! De 300 kilometerne fra Oslo til Stavanger vil gå på 2 minutter og 15 sekunder. Urealistisk. Men i "bare" 1600km/t tar turen 10 minutter. legg til 5 minutter på stasjonene og 15 minutter med tog er mye mindre enn 2 timer med fly.
Dette utelater reisetid til stasjonen/flyplassen. Gardermoen er 40 minutter med bil eller 30 minutter med tog fra Oslo. En vakuumtogstasjon kan legges under Oslo S.
Alt dette gjelder etter tatt i drift. Det eneste problemet er utbyggingen. Men jeg har løsninger på det også. I fjellandet Norge kan man ikke bygge et hevet rør gjennom landet. Man må bygge gjennom fjell. En 300km lang tunnel på tvers av landet. Ettersom staten elsker å bygge lange, finansielt katastrofale veitunneler, kan vi bygge en vital pengemaskin som vil drive global innovasjon og nytenkning. Ved bygging av en slik tunnel kan man ikke sprenge gjennom fjell som i Ryfast. En kraftig, konsentrert vannstråle kan kutte ut store blokker stein. Å selge disse granittblokkene ettertraktet sørover i Europa kan selve utbyggingen nesten være lønnsom.
I en tid der tilgangen på ingeniører er stor og ledigheten på vestlandet enda høyere vil et slikt byggeprosjekt være veldig velkomment.
Vakuum-maglevtog er veldig energieffektive. Pga. vakuumet og levitasjonen er det ingen friksjon som senker toget. Elektromagneter akselererer toget, og bruker en del strøm, men når toget skal de-akselerere produseres samme mengde strøm.
Ja, teknologien for å bygge vakuum-maglevtog er ekstremt dyr, men noen må gjøre det for å senke prisen senere, og da er det lille, RIKE fjellandet Norge et godt sted å begynne.
Et forslag til ruter er vestover fra Oslo deler tunnelen seg i to, en vei går nord mot Trondheim. Her går toget nordover mot Bodø og Tromsø. Toget kan også gå vestover fra Trondheim, mot Ålesund, og Bergen, videre sørover til Stavanger, hvor det går i en bue og treffer tunnelen sør fra Oslo. Kristiansand er en mulig plass for stasjon, med buen sørover muliggjør fremtidig utbygging over Skagerak til Danmark og Europa. Linja øst fra Oslo kan også dele seg, en vei til Göteborg og en til Stockholm. Hele denne utbyggingen må selvfølgelig skje trinnvis, men er nødvendig for en velfungerende, bærekraftig fremtid.


Støtter du denne kampanjen?


Ja, jeg vil skrive under

Oppdateringer

Ingen oppdateringer publisert ennå

Få varsel når eieren skriver oppdateringer

Kommentarer

1 underskrift hittil!

Opprettet av
Håkon Olav Torvik
21.03.2016
Område
Hele landet

Underskrift.no er ikke tilknyttet kampanjen, kampanjens eier står ansvarlig for innholdet.
Klikk her dersom du finner kampanjen upassende eller støtende

Lik Underskrift.no på Facebook



Nyeste underskriftskampanjer



Siste oppdateringer


Underskrift.no - Norges største på underskriftskampanjer siden 2006
Vilkår og personvern

Sjekk også:
pCast - Podcast oversikt | Mediamakeriet - Webdesign i Fredrikstad