NEI til smart strømmålere (smart meters) i Norge

Til: Den Norske stat og energiselskapene i Norge

"Smarte" strømmålere også kalt smart meters bryter personvern rettighetene våre. Smart meters er noe som energiselskapene har planlagt å innstallere i hele landet. Du har kanskje allerede fått beskjed om at smart meter skal bli innstalert i hele landet innen 2019 (i følge energiselskapene). Det vi ikke blir informert om er at de måler mye mer en strømforbruket. Den registrerer svært detaljerte data om levemønsteret til alle i hjemmet. Den registrerer når man står opp, skrur av og på lyset, når og hva man ser på TV, datatrafikk, når man dusjer, hvor mye vann som brukes, alle komponenter som blir skrudd av og på i hjemmet, når du er på ferie/ikke hjemme, når du har gjester osv.. De er også utstyrt med tråløse sendere som sender data til strømselskapene hvert andre sekund. Det er med andre ord en form for overvåkning av vårt privatliv og hvordan vi lever. Dette kan bli solgt videre fra energiselskapene til de som inngår en avtale med dem. Dette kan jo bli brukt mot oss på mange måter og til fordel for energiselskapene. De vil jo få et helt kart av vårt levemønster. Dette er det lett for mange selskaper å benytte seg av. De kan også selge informasjonen til statlige selskap og tjenester.
Dette er en skummel utvikling som vi som befolkning kan gi klart utrykk for at vi ikke vil ha. Vi har et valg hver og en av oss. Vi kan si nei til smart metere! Jeg har satt sammen denne underskriftskampanjen for å informere, advare og forhåpentligvis gi folket en stemme i denne saken. Jeg vil sende inn denne underskriftskampanjen til stat/storting/regjering og også til energiselskapene.

Om de kommer på døren og vil innstallere smart meter hos deg, vit at du har rett til å si NEI.

Vi ser bare mer og mer overvåking av oss som befolkning og enkeltperson. Det må ikke gå usett av oss som befolkning. Vi har en stemme og en påvirkningskraft om vi står sammen!

Signeres av: Hele Norges befolkning