Ja til Gode Nok barnehager til våre barn!

Til: Kunnskapsdepartementet

Hei.

Jeg er mor til en liten gutt. Innen et år begynner barnet mitt i barnehage. Barnet mitt. Det kjæreste jeg har. Det er mye fint med å gå i barnehage, mye jeg tror han kan ha nytte og glede av. Hvis barnehagen er god nok. Hvis han føler seg trygg og ivaretatt. Hvis han har en eller få voksne som han ofte ser, og knytter seg til. Hvis han ikke blir overveldet av konstant høye lyder, lite oversikt eller uforutsigbarhet. Hvis han har et fang når han er skremt. Hvis han har en veiledende rolig stemme når han ikke forstår noe. Hvis han har en stemning rundt seg preget mer gode følelser og ro enn stress og slitenhet.

Med disse "hvis" føler jeg meg kravstor, når jeg lærer om dagens situasjon. Samtidig er jeg snart ferdig utdannet psykolog, jeg vet at dette ikke er kravstort. Det er livsnødvendig.
Ingen foreldre skal føle det kravstort å be om en God Nok barnehage. Barna skal ikke bli tapere på vår deltakelse i yrkeslivet som småbarnsforeldre. Deres tid er det mest dyrebare i et menneskeliv, hva de opplever idag påvirker hvem samfunnets borgere er i fremtiden. Om de er trygge eller fryktfulle. Om de har tillit eller mistillit. Om de føler seg verdig andres kjærlighet...

Hvor mange er redd for at deres barnehage ikke er god nok for deres barn? Hvor mange barnehage-ansatte er redd for det samme? Hva vet vi egentlig om forholdene i barnehagene?

Kan vår kjærlighet til barna våre være med å forme politikken?

Jeg ønsker en god nok barnehage til mitt barn. Skriv under, du som ønsker det samme for ditt barn, barnebarn, din nevø eller niese, dine venners barn, dine nabounger... Om du selv har barn i en god nok barnehage, skriv under for at alle som ikke føler det samme, skal ha deg med seg i ryggen.

______*¤*_______

Vi KAN IKKE KUTTE i barnehagesektoren. Vi har allerede mange kritiske røster som sier strikken allerede er tøyet, vi gikk inn for en ekstrem utvidelse av barnehagesektoren, vi vet at økt kvantitet har utsatt kvaliteten.

Vi trenger ikke flere rapporter og kvalitetsmål, de tar de ansattes tid vekk fra barna. Vi trenger ikke flere pedagogiske og menneskelige finord i offentlige skriv eller rettleiingar, så lenge ansatte ikke har anledning til å virkeliggjøre ordene.

Vi trenger å vite hvordan hverdagen faktisk er i norske barnehager. Om barnehageloven følges, og når den gjør det, om det skjer via omveier og vite løgner. Vi trenger flere ansatte. Flere ansatte. Flere ansatte. Som har mulighet til å sette seg ned med barna, ikke bare få unna praktiske oppgaver og papirarbeid. Vi trenger mindre grupper med barn, i tråd med forkning på betydningen av gruppestørrelse. Vi trenger rom for mer kjærlighet enn stress i norske barnehager. For de voknses hverdag ER barnas hverdag.

Underskriftskampanjen henvender seg til kunnskapsdepartementet, da mitt inntrykk er at kommunale bevilgninger til barnehagesektoren varierer utifra den enkelte kommunes ressurser. Det er KD's ansvar å sikre kommunene muligheten til å gi et like godt tilbud, og sikre en nasjonal standard for våre barns hverdag i barnehagen.

Våre små barn har ikke lært å snakke politisk språk eller skrive under på underskriftskampanjer eller stå på krava. Det er noe av det vi elsker de for, at de ikke enda lever i vår politiske og økonomiske virkelighet. Skal de derfor bli offer for denne virkeligheten?

Vi trenger at politikere som har ansvar for fordeling av ressursene, våger stille seg spørsmålet om hvilken barnehage de ønsker for sitt barn, og sine barnebarn. For dette er personlig. Det er de viktigste menneskene i livene våre.

Tilsvar på artikkel over: http://morgenbladet.no/debatt/2012/viktig_med_kvalitet_i_barnehagetilbudet_til_de_minste#.UMOqkoMfSSo
Tilsvar til tilsvar: http://morgenbladet.no/debatt/2012/sarbar_situasjon_for_de_minste#.UMOqTIMfSSo