Nei til nedleggelse av Vallset skole

Til: Stange kommune

Stange kommune vurderer å legge ned Vallset skole. Dette påvirker først og fremst barna og familiene som blir berørt, men vil også gi negative konsekvenser for hele Vallset som bygd. Det vil påvirke idrettslag, kulturliv, felleskap, trygghet, nærmiljø, tilflytting og næringsutvikling.

Vallset skole har høsten 2024 i overkant av 120 elever og ligger godt plassert ved siden av barnehagen. Ved skolen og barnehagen befinner det seg felles turområder i nærmiljøet, fotballbane, klubbhus, øvelseshoppbakke og Vallset bo- og servicesenter.

Skolen har et godt og trygt læringsmiljø, og elevundersøkelsen vises høy trivsel og lite mobbing. Skolen jobber helhetlig med fysisk aktiv læring som fremmer helse, samhold og lekbasert læring. Nasjonale prøver viser god faglig kvalitet. Det er et unikt samarbeid mellom skolen og barnehagen for å gjøre overgangen til 1. trinn trygg og god. Gjennom mye av siste år i barnehagen besøker barnehagebarna skolen en dag i uken. En god start på skolen har stor betydning for hvordan skolegangen de neste årene blir.

Nedleggelse av skolen vil i tillegg kunne påvirke utvikling, utbygging og eiendomspriser i Vallset. Skolen er bygdas hjerte. Uten skolen er vi redd bygda står foran en sakte død.

La oss beholde Vallset skole!