Gi oss tilbake veterinærordningen for smådyr i Tromsø

Til: Tromsø Kommune

Dyrene våre skal ikke lide! De er verdifulle familiemedlemmer som fortjener adekvat helsehjelp til alle døgnets tider dersom nødvendig. Fra 1 november 2023 er det slik at vi som dyreeiere risikerer at dyret vårt lider, dersom dyret mot formodning skulle bli syk på feil tidspunkt av døgnet. Veterinærtilbudet for smådyr utenfor ordinær åpningstid innskrenkes kraftig. Dette kan vi ikke sitte stille i båten og akseptere!

Lovdata sier følgende:
"§ 3 a.Kommunens ansvar
Kommunene skal sørge for tilfredsstillende tilgang på tjenester fra dyrehelsepersonell.

Kommunene har ansvar for å organisere en klinisk veterinærvakt utenom ordinær arbeidstid."

Akkurat nå kan man gå inn på kommunens nettside hvor en får informasjon om at denne tjenesten opphører, med henvisning til å kontakte nærmeste veterinær. Det er ingen veterinærer i Tromsø som har døgnåpent alle dager i uken. Tilbudet etter 1 november slik det nå ligger an, begrenser seg til klokken 22:00 onsdag til fredag og annenhver helg. Det vil altså si at dersom du får en akutt syk hund, katt, kanin etc etter klokken 22:00 disse dagene, så er det ingen veterinær som sitter med telefonvakt og kan åpne opp en klinikk for å redde dyret ditt..Dørene åpnes tidligst klokka 08:00. DET kan vi ikke finne oss i!

Anbefaler alle å legge press på kommunen, dette tilbudet kan IKKE bli borte! Send en mail til postmottak@tromso.kommune.no og krev at det settes igang tiltak med øyeblikkelig virkning for å sikre at dyrene våre får tilgang til adekvat helsehjelp også utenfor ordinær åpningstid, vi har ingen å miste!

?? Anicura dyresykehus Tromsø har veterinærvakt utenfor ordinær åpningstid mandag, tirsdag og annenhver helg. Nå trenger vi at kommunen får på plass en ordning so sikrer vakt de resterende dagene.

??NB! Inntil videre er det greit å vite at både Målselv og Balsfjord kommune har veterinær ut over ordinær åpningstid.??

11.11.2023

Ønsker å minne alle på å dele kampanjen med alle det måtte angå! Dyrene våre må ha tilgang til adekvat helsehjelp hele døgnet!

10.11.2023

Viktig info!

Evidensia Tromsø Veterinærsenter har akuttvakt alle hverdager (man - tors) frem til kl. 22.00, og annen hver helg (fre-søn) fra kl. 08.00-22.00.

Anicura dyresykehus Tromsø har akuttvakt etter stengetid (også på natt) mandag og tirsdag, itillegg til annenhver helg.
Få varsel på e-post når eieren skriver oppdateringer