Ferge til Støtt

Ferge til Støtt


Til: Alle med tilknytning til Støtt, både fastboende, hyttefolk og turister

Åpent brev til Nordland fylkeskommune
Ved/ fylkesråd for transport og infrastruktur Monika Sande

Støtt har vært et sentralt fiskevær på Helgelandskysten i mange hundre år. Det har vært etablert en omfattende infrastruktur på øya i de siste 40 år og en sterk satsning både fra det offentlige og det private næringsliv. Til tross for en befolkningsnedgang i de siste årene, har øya nå en svært positiv utvikling. Stedet tilflyttes av fastbeboere og har markert seg som en attraktiv ferieøy for hyttefolk.
Støtt Brygge har satset innen reiseliv med ca. 20 millioner med god støtte fra Nordland Fylke, Meløy Kommune, Innovasjon Norge, banker og private stiftelser. Utviklingen innen reiseliv er meget positivt og selskapet har planer om videre vekst. Stedet har også matbutikk, post og ekspedisjon, og er servicepunkt kommunen.
Flere bedrifter er etablert på øya med en økende aktivitet. Padleheimen har padling og har oppdrag for en rekke turister. Mikkelborg Havfiske driver aktivt fiske, samtidig som de tar med turister ut på havfisketurer. Mange hytteeiere leier ut hyttene sine til turister. Det er laget en fresbeebane langs turisten. Flere aktører har hatt ønske om etablering av næringsdrift på Støtt, men pga manglende fergetransport har dette ikke vært mulig da det pr nå er for kostnadskrevende.
Grendelaget arrangerer en rekke sammenkomster gjennom året. Det er en sjelden stor dugnadsånd og i år ble Grendehuset restaurant og modernisert. Laget har også ansvaret for utvikling og vedlikehold av turstier og gapahuker.
Den utviklingen vi har skissert ovenfor har medført at Støtt er blitt veldig attraktivt å besøke for folk i og utenfor kommunen. Ikke minst ser vi nå at Støtt har fått en stor nasjonal og internasjonal interesse. Vi er satt på kartet!

I møtet fylkesråden hadde med Daglig leder for Støtt Brygge, ble det fremhevet at sommerruten var kritisk viktig for antall besøkende på restauranten og overnattingen. Et bortfall av sommerruten ville medføre en stor omsetningsnedgang og i verste fall en konkurs situasjon for selskapet. Dog ble det også understreket behovet for bilferge da denne er særlig viktig for utvikling av bygningsmassen på Støtt Brygge. Her har selskapet planer som foreløpig er satt på vent, da et byggeri vil være svært krevende – både på grunn av manglende effektivitet og uforholdsmessig høye merkostnader.
Ved tidligere henvendelser til fylkeskommunen ang ferge forstår vi det slik at fylkeskommunen har spart 3 000 000 kr ved å si opp et skift på fergen, og at dette gjør at Støtt ikke får ferge lenger. Sett i sammenheng med at:
• Fergen er gratis til de andre øyene i kommunen.
• Prisene på hurtigbåten senkes med 25 %.
• Det er overskudd i fylkeskommunens budsjett på 790 mill kroner.
Ser vi at Nordland Fylke har økonomiske ressurser til kostnaden det innebærer at Støtt-samfunnet får tilbake fergeanløpene.




På folkemøtet på Støtt 25. juni kom det opp et sterkt behov for at fergen bør gjenopptas. Følgende punkter kom opp på møte:
• Støtts befolkning trenger både sommerruta og fergetilbudet. Dette er ikke to ruter som kan stilles mot hverandre, da sommerruta ikke kan erstatte et helårlig fergetilbud.
• Det er også sagt av Monika Sande at det ikke er mulig å justere fergetilbudet midt i en anbudsperiode. Dette stiller vi spørsmålstegn ved, da dette er gjort flere ganger tidligere. Eks: Hurtigbåten Nex 1 ruten til Støtt, ble kuttet som et fast anbud, til signal, og så endret i ettertid igjen.
• Støtts befolkning krever at fergetilbudet kommer tilbake slik det opprinnelig var, eller tilnærmet likt. Det å si at det spares 3 mill på å legge ned rutene, er et stort paradoks mot at fergen nå er gratis andre steder. Prisen på hurtigbåten skal også senkes med 25 %. Fylkesråd Monika Sande mener det gjøres gode grep for folket langs nordlandskysten, ifølge AN. Da fylkeskommunen har råd til dette, er det vanskelig å sitte på gjerdet å godta at ferga til Støtt er lagt ned. Er ikke vi en del av nordlandskysten?
• Det er også et stort paradoks at fylkeskommunen har 790 mill i overskudd. Og likevel mener fylket at det ikke kan brukes penger på ferge til Støtt??
• Innbyggerne og hyttefolket på Støtt blir straffet for at andre skal få det billigere. Dette finner vi oss ikke i. Hvor er rettferdigheten i dette? Er andre øyboere mer verdt enn de som bor her på Støtt?
• Det er pr i dag stor forskjell på for eksempel bedriftene Støtt brygge og Bolga brygge. De leverer samme tilbud til både turister og fastboende. Men på Bolga har de ferge som er gratis, og får dermed mindre kostnader knyttet til frakt av varer og utstyr.
• I dagens ruteplan er det tid til å gå til Støtt. Vi er kjent med at pr dags dato ligger ferga stille både på Ørnes og på Meløya. I disse tidene kunne ferga hatt anløp på Støtt. Om ikke annet på signal inntil at nytt anbud kommer.
• På Støtt har vi fylkesvei, og fergen er en del av denne fylkesveien. Dette er også da en del av vår vei. Er det i det hele tatt lov å kutte en fylkesvei?
• Ferga er den veien vi må bruke mellom veiløse samfunn. Er ikke Støtt et samfunn???
• Ferga var en viktig samferdselsåre til Ørnes. Når den ble nedlagt har vi fått mye mindre tilknytning til Meløy kommune. Vi kan ikke ta egen bil (som for andre er gratis), og dra til Ørnes for å handle eks trevirke, hvitevarer eller større ting som vi trenger henger til. Dette må fraktes med Fjordlast, og er meget kostbart for befolkningen. Ved frakt av henger tur/retur koster det 2000 kr.
• Etter at fergetilbudet ble kuttet, har det også blitt stor handelslekkasje i Meløy. Det er nå lettere for Støtt befolkning å dra til Bodø for å handle der. Når alt må fraktes med Fjordlast, er det ikke mer kostnadskrevende å kjøpe varer fra eks Bodø.
• Når det er behov for å kaste spesial-søppel, må også dette fraktes med Fjordlast, med samme kostnad.
• Det er heller ikke mulig å ta med varer som bensin, maling osv på hurtigbåten eller Skarstind. Så pr nå, har ikke øyas befolkning tilgang på bensin og maling til vedlikehold.
• Øyas befolkning opplever at ved etablering av f.eks bredbånd, er det vanskelig å få servicefolk ut til øya for dette. Dette da de ikke har tilgang til verktøy og utstyr i bilene. Løsningen på dette har vært at de må hentes i private båter. Dersom de skal ta med utstyr på hurtigbåt, kreves det at dette skal karteres, noe som er kostbart. Dette blir også da en mye større kostnad for Støtts befolkning, enn for folk ellers.
• Elever og barnehager har tidligere brukt å besøke Støtt. Det er mye historie her, spesielt fra krigen, og fra tiden da øya var et stort fiskevær. Men det er også viktig å vise den yngre generasjonen at det er mulig å bo på øyene rundt om i kommunen, selv om de er små. Pr nå er det ingen skoleklasser eller barnehager som kommer hit. Dette pga at ferga er lagt ned, og at det da blir for kostbart å reise hit.
• Det er pr nå ikke mulig for turister med bobil eller campingvogn å komme til Støtt. Dersom de skal reise med Fjordlast, kreves dette stor planlegging. De må minimum være på Støtt i 14 dager, da retur med Fjordlast til Ørnes er 2 og 4 mandag i måneden.
• Det er også behov for ferge i forbindelse med offentlig vedlikehold. Dette gjelder vedlikehold av fylkesveien, samt vedlikehold av vann og kloakk. Det er to moloer på Støtt, samt hele fylkesveien som sårt trenger vedlikehold. Dette blir trenert, og forfaller, da det ikke går ferge hit.
• Der andre har gratis bruk av ferge, blir vi straffet ved å ikke ha ferge. Støtt blir forskjellsbehandlet. Er dette lovlig? Er dette verdig?
• Befolkningen på Støtt må pr i dag ha flere biler. En på øya og en på fastlandet. På fastlandet har vi ikke tilgang til garasjer for å sette bilene i. Bare det å ha to biler er en enorm stor kostnad, og ved at den ene bilen må stå ute, er dette en ekstra stor kostnad i forhold til slitasje på bilene.
• Skal vi på EU kontroll med bilene vi har på Støtt, må de fraktes med Fjordlast, og de må da stå på Ørnes i fire dager før vi får de fraktet tilbake. Er ikke bilen ferdig til Fjordlast går på fredag, blir det minimum 14 dager den må stå på Ørnes. Frakta må også planlegges i god tid, slik at vi vet at det er plass om bord.
• Dersom Støtts befolkning skal bruke Ørnes og helsetjenester der, må vi pr dags dato ta Skarstind til Ørnes 0715 om morgenen. I Ørnes er det ikke etablert venterom, slik at en kan oppholde seg der til noe åpner. Det er heller ikke mulig å få drosje, da drosjene er opptatt med skolekjøring. Flere har måttet vente til kl 0900. Har en da fått time til lege, tannlege, frisør ol, er det ikke mulig å rekke hurtigbåten som går fra Ørnes til Støtt kl 0940. En må da tilbringe tiden i Ørnes til tidligst kl 1440. Er dette verdig eller rettferdig?
• Når det gjelder bruk av helsetjenester, har ikke Støtts befolkning samme rettigheter som andre? Pr i dag får de eldre avslag på hjemmetjeneste og hjemmesykepleie, da de ikke kommer seg med bil utover. Støtts befolkning opplever i dag, at de får svar som å flytte til Bolga eller Glomfjord. På Bolga er det helsetjenester, og i Glomfjord kan de få eldrebolig. Hvor henger det sammen, med at de gamle skal bo hjemme så lenge de kan.
• Etter at fergetilbudet til Støtt ble kuttet, måtte bedriften Maggmix legges ned. Dette er en direkte konsekvens som også kan ramme andre bedrifter.
• Uten et fergetilbud er det umulig for andre å starte opp bedrifter på Støtt. Kostnadene til frakt av materialer og utstyr er ekstremt kostbart slik som det er nå, med at vi må bruke Fjordlast.
• Vi stiller store spørsmåltegn med rettferdigheten i forhold til forskjellsbehandlingen av øysamfunnene i kommunen, og generelt på Helgeland.
• Hvor er verdigheten for Støtts befolkning????? Vi krever å bli likebehandlet med de andre øyene i Meløybassenget.
• Det er pr i dag flere som ønsker å etablere seg fast på Støtt, men vegrer seg pga at vi ikke har fergetilbud.



Konklusjon
Vi er blitt kjent med at det forelå et vedtak i fylkestinget om at fergen skulle nedlegges på Støtt. Med bakgrunn i overnevnte ber vi om at Nordland Fylke opphever dette vedtaket, og gjeninnfører fergeanløp til Støtt. Dette slik at Støtt-samfunnet kan få en positiv utvikling fremover.
På bakgrunn av den nedlagte fergen til Støtt, og på bakgrunn av tidligere henvendelser fra Støtts befolkning til fylkeskommunen ang den nedlagte fergen, velger vi nå å lage en underskriftskampanje for å få ferge tilbake.
Vi ber om et møte med Samferdselsråden i saken.



Med vennlig hilsen
På vegne av Støtts befolkning
Jarlfryd Sletvold


Støtter du denne kampanjen?


Ja, jeg vil skrive under

Oppdateringer

Ingen oppdateringer publisert ennå

Få varsel når eieren skriver oppdateringer

Kommentarer

686 underskrifter hittil!

Område
Hele landet

Underskrift.no er ikke tilknyttet kampanjen, kampanjens eier står ansvarlig for innholdet.
Klikk her dersom du finner kampanjen upassende eller støtende

Lik Underskrift.no på Facebook



Nyeste underskriftskampanjer



Siste oppdateringer


Underskrift.no - Norges største på underskriftskampanjer siden 2006
Vilkår og personvern

Sjekk også:
pCast - Podcast oversikt | Mediamakeriet - Webdesign i Fredrikstad