Gamlebyen vil ha en levende lekeplass!

Til: Oslo bystyre

Gamlebyen barnehage i Oslo gate risikerer å stenge etter 30 års drift.

Årsaken er at Plan og bygningsetaten ikke vil gi videre dispensasjon fra reguleringen av lekeplassen Clemens park som friområde.

Denne lekeplassen har vært og er åpen for alle, også på dagtid mens barna i barnehagen leker der. Det har ført til en levende lekeplass, benyttet av både foreldre i permisjon og deres småbarn, barnehagebarn og ikke minst av nabolagets barn som passer sine småsøsken på ettermiddagene.

Plan- og bygningsetaten mener derimot at det faktum at barn i barnehagen benytter seg av lekeplassen, forringer verdien av lekeplassen for allmenheten. Dette er feil, og beror på at plan og bygg ikke kan se for seg at en lekeplass kan benyttes av både barn i barnehagen og andre barn samtidig. Vi mener dette ikke bare er fullt mulig, men at det skaper en levende lekeplass som også er fri for søppel.

Dersom ikke Plan- og bygg snur i denne saken, risikerer vi også at lekeplassen blir jevnet med jorden og innlemmet som en plen i nye Middelalderparken. Dette fordi det ikke finnes noen plan om å videreføre lekeplassen i nye Middelalderparken.

Vi mener derfor bystyret må instruere Plan- og bygningsetaten i å gi videre dispensasjon for slik å sørge for at Gamlebyen ikke mister både en nærbarnehage og en viktig lekeplass for de minste i nabolaget.

Signeres av: Oslos innbyggere

05.10.2022

Bor du i Oslo? Da må du veldig gjerne signere her: https://minsak.no/sak/2750

Dette er en egen side hvor man også skriver inn adressen sin for å bekrefte at man bor i Oslo. Med 300 underskrifter der, må bystyret behandle saken. Så gjør gjerne det!

04.10.2022

Tusen takk for all støtten så langt!

Ønsker du å lese mer om saken?

Vårt Oslo:

Avisa Oslo:

Debattinnlegg:
Få varsel på e-post når eieren skriver oppdateringer