Bevar Ilhaugen barnehage og Allbrukshuset

Til: Politikere i Skaun kommune

Med fem dagers varsel ble foreldre i Samarbeidsutvalget(SU) og Foreldrearbeidsutvalget(FAU) kalt inn til informasjonsmøte av Grete Anita Lefstad.

Her ble vi i går 25.mai informert om at kommunen torsdag 3.juni kommer til å foreslå i formannskapet å legge ned driften på Ilhaugen barnehage innen aug. 2022. Foreldregruppen forøvrig blir orientert i dag 26.mai.

Forslaget er begrunnet med kommunens spådom om for få søkere til barnehageplass i årene fremover. Tiden er knapp og vi må ta til motmæle om vi skal ha mulighet til å påvirke politikerne. Vi mener at argumentene ikke holder mål for Buvika og Ilhaugen som er boligområder i vekst. Dersom de får forslaget sitt gjennom vil dette bety at Allbrukshuset mister inntektsgrunnlaget, og vil måtte avvikles. Dette vil føre til at velforeningen mister et viktig grunnlag og samlingssted. Vi er bekymret for ringvirkningene dette vil ha for boligområdet vårt. Skriv under underskriftskampanje i dag!

_____________________________________

De siste årene har eneboliger til salgs på Ilhaugen blitt kjøpt av barnefamilier som har, eller planlegger å få barn. Ilhaugen barnehage og allbrukshuset er viktige faktorer som gjør at barnefamilier velger å bosette seg her. Det er grovt anslått over 100 boenheter planlagt bygd i Buvika de nærmeste årene. Det er planer om forbedring av vei og kommunal vann- og avløpsledning på Ilhaugen for å legge til rette for videre utbygging. Å da se hen til nasjonale tall som spår nedgang i fødselstall anser vi som en grov feilvurdering av utviklingen som vi står ovenfor lokalt, hvor man ikke tar høyde for tilflytting. SSB spår økning i folketallet i Skaun kommune på 11,4 % innen 2030, til sammenligning spår de 4,8 % økning nasjonalt.

Velforeninga har etter mange år med lite aktivitet kommet i gang igjen, bestående av foreldre som engasjerer seg i nærområdet og oppvekstmiljøet til ungene våre. Det viktigste samlingspunktet vi har er allbrukshuset, og dets mange muligheter for arrangementer og aktiviteter. Dette forslaget truer velforeningens fremtid.

Signer i dag, i håp om å hindre en drastisk avgjørelse som vil ha store følger. Ilhaugens fremtid kan ikke avgjøres av et lite gjennomtenkt forslag som bærer tydelig preg av hastverk!

Underskriftskampanje i regi av foreldregruppa Ilhaugen barnehage representert ved Tina Størset Vikan, Malin Øveraas og Nora Dreiås Saur
og Ilhaugen velforening representert av nestleder Knut Tarald Sæther.

Signeres av: Beboere og andre engasjerte i fremtiden for Ilhaugen