Stopp nedleggelsen av IKM!

Til: Det humanistiske fakultetet ved NTNU

Institutt for kunst og medievitenskap (IKM) står nå i fare for å legges ned. Høsten 2023 ble det opprettet en arbeidsgruppe som fikk i oppgave å utarbeide to til tre alternativer for organisering av Det humanistiske fakultet (HF). Rapporten har kommet og forslagene er nå oppe til høring, med frist 16. mai. I rapporten fremmer utvalget tre forslag, det legges spesielt vekt på et av dem. Det forslaget innebærer å fordele studieprogrammene på IKM til andre institutter. IKM består av et unikt fagmiljø med en praktisk-teoretisk profil, og en fagkompetanse som er høyt anerkjent i de norske, kunstneriske feltene. Frykten er at en slik omorganisering vil føre til at programmene ved IKM nedprioriteres i møte med større institutter, og dermed vil lide programfaglige kutt som spesielt vil gå utover de praktiske fagene. Vi vet alle at drama og teater og film- og videoproduksjon ikke er det samme uten praksisen. Med nedskaleringen vil programmene lide så store tap at de mest sannsynlig vil legges ned. Dette er krise.

Vi stiller oss bak fagansatte ved IKMs innlegg i Universitetsavisa og vil understreke at denne avgjørelsen vil få store negative konsekvenser for IKMs studieprogram. Engasjer deg i saken! Det haster!

Vil du vite mer om saken? Relevant info finner du her:

Fagansattes innlegg i UA: https://tinyurl.com/2wzeyw3z

Arbeidsutvalgets rapport: https://tinyurl.com/4s44cezu

Skjema for høringssvar: https://nettskjema.no/a/422018#/page/1

Fortsatt spørsmål? Ta kontakt med oss på post@teaterlosjen.no eller på Teaterlosjens andre plattformer så svarer vi så fort vi kan.