Bygg ny Sortland barneskole i skolekvartalet!

Til: Kommunestyret i Sortland

Formannskapet har innstilt til kommunestyret at ny Sortland barneskole skal ligge i Lamarka, og den endelige avgjørelsen tas allerede torsdag 5/11. Dette virker som en forhastet og lite gjennomtenkt avgjørelse, som kanskje bærer preg av at ønsket om en ny flerbrukshall er det som styrer. Hvor en ny flerbrukshall skal ligge er en helt egen diskusjon, og må ikke føre til at Sortland barneskole flyttes ut av skolekvartalet.

Lamarka har som kjent en barneskole fra før, og det er allerede vedtatt at begge skolene skal beholdes. Ved å legge begge barneskolene til Lamarka vil mange barn i byen ha behov for skoleskyss, barn som i dag bor godt innenfor gangavstand fra dagens skole. Kommunen eier heller ikke arealet som formannskapet nå ønsker å bygge på, så området må både erverves og reguleres. Det vil ta 1-2 år ekstra bare å regulere, og før man kan gå i gang med byggingen må i tillegg myr fjernes og masser tilføres.

Det er vanskelig å se logikken bak dette forslaget. Det er i alle fall ikke det beste for barna, og kanskje heller ikke det beste for miljøet eller kommunens økonomi.

Signeres av: Innbyggere i Sortland kommune

02.11.2020

Vi nærmer oss 200 underskrifter! Takk til hver og en av dere som har signert. Del gjerne underskriftskampanjen med andre, slik at vi kan nå ut til enda flere på den korte tiden vi har til rådighet!
Få varsel på e-post når eieren skriver oppdateringer