Kvernevik eller Vigå?

Til: Bydel

Bydel Kvernevik: Fra Mølledrift til Vikinghelligdom?
En underskriftskampanje for navneendring til Vigå!
Kvernevik, et navn med klang av sagbruk og mølledrift, har preget bydelen i over 170 år. Men representerer det fullt ut den unike historien og identiteten til området? Vi, innbyggerne i Kvernevik, mener at tiden er inne for en forandring. Vi ønsker å gjenoppdage og hylle den dypere forankringen i vikingtiden, og foreslår derfor en navneendring til Vigå.

Hvorfor Vigå?

1. Historisk feilslutning: Navnet "Kvernevik" stammer fra en mølle som ble bygget i 1850, men representerer dermed bare en liten del av vår historie. Den feilaktige tildelingen av navnet skapte en misvisende kobling til en mølle som ligger i en annen kommune, Randaberg.

2. Vikingarv og identitet: Vigå, derimot, stammer fra vikingtiden og betyr "helligdom" eller "kultplass". Arkeologiske funn, inkludert helleristninger fra bronsealderen, bekrefter tilstedeværelsen av bosettinger og rituelle steder i området lenge før mølledriften etablerte seg. Dette navnet representerer en mer autentisk og inkluderende identitet for bydelen.

3. Vakker klang og estetikk: Vigå er et vakkert og velklingende navn som passer bedre til den idylliske beliggenheten ved Hafrsfjord. Vigå, derimot, er et klumpete og vanskelig å uttale navn som ikke gjenspeiler den unike atmosfæren i området. Å si Kvernevik passer best på Egenes!

4. Positivt image og turisme: Et attraktivt bydelsnavn kan ha en positiv effekt på både næringsliv og turisme. Vigå har et unikt potensiale til å tiltrekke seg besøkende og investeringer, og bidra til en positiv utvikling av området.

Bli med oss og gjør en forskjell!

Ved å signere underskriftskampanjen bidrar du til å rette opp den historiske feilslutningen, hylle vår vikingarv og skape en mer inkluderende og attraktiv identitet for Vigå.

Sammen kan vi gjenoppdage Vigå!