FORSLAG TIL REGULERING AV ÅPNINGSTIDENE FOR OBS! BYGG BERGEN

Til: Coop Hordaland SA

I anledning de ventede nedgangstidene i bransjen ønsker «vi på gulvet» å fremme et forslag som er svært ønsket av mange ansatte; nemlig å korte ned på åpningstidene på varehusene. Kombinasjonen av renteøkninger, rekordhøye prisøkninger i samfunnet og dårligere kjøpekraft hos befolkningen enn på flere tiår er bare noen av grunnene til at vi mener dette er et klokt valg både økonomisk for samvirkelaget og ikke minst for livskvaliteten til de ansatte. Med dagens åpningstider er vaktplanen alltid en kabal som sjelden går opp om hviletiden i arbeidsmiljøloven § 14 skal overholdes- noe den i dag ikke gjør på flere av våre varehus. Dette fører til dårligere søvn, mindre overskudd og generelt lavere livskvalitet for de ansatte på gulvet.

På en av de første dagene i 2024 fikk alle ansatte presentert en ny turnus som skulle gjelde fom. 1. feb. I den forbindelse ble vi informert om at vi også vil miste fridagen vår som pleide å kompensere for jobb-lørdag annenhver uke. Denne dagen som for mange var en “gulrot” gjennom uken med ubekvemme arbeidstider og lite tid til å “hente seg inn”.

Per i dag har alle våre konkurrenter vesentlig kortere åpningstider enn Obs! Bygg-varehusene. De aller fleste stenger klokken 19:00 mandag-fredag og mellom 16:00-18:00 på lørdager. Siden Obs! Bygg Lagunen følger senteret sine åpningstider, synes vi dette kan være en standard for alle varehusene i Bergen. Det vil også være enklere for kundene våre å forholde seg til, tror vi.

Signeres av: Ansatte v/ Obs! Bygg varehusene i Bergen