Jeg stryker!

Til: Kari Nessa Nordtun, Regjeringen og Utdanningsdirektoratet

Jeg stryker!

De nye som er foreslått vil gjøre at du stryker!

Regjeringen sendte en bestilling til Utdanningsdirektoratet om å se på endringer i dagens fraværsregler. Det nye forslaget til fraværsreglene gjør at du som elev har mye større sannsynlighet for å stryke hvis du engasjerer deg i ungdomspolitikk, kultur, å ta lappen, å bli best i din idrett eller alt som går ut på å ha et liv utenfor skolen! Du kan hjelpe oss med å sørge for at de nye reglene ikke blir noe av ved å skrive under her!

De foreslåtte fraværsreglene kommer til å stryke alle elever med over 15% uavhengig om du skal bli best i det du engasjerer deg i, er syk eller skulker! Fraværsregler som sanksjonerer oss elever med stryk om vi kommer over en viss prosent er en mistillit til oss som elever.

Når du på videregående møtes med en fraværsgrense hvor alt fravær telles, får du en tydelig beskjed fra skolen; «vi tror alt fraværet ditt er skulk». Fravær i skolen er ikke et problem i seg selv, men et symptom på et større problem. Det meste av fravær skyldes forhold som er utenfor skolen, som psykisk helse og vanskelige familiesituasjoner.

En fraværsgrense som er enda strengere enn den vi har i dag, vil gjøre at enda flere elever faller fra skolen, til og med de som har et engasjement som av og til går utover skolehverdagen. Slik kan vi ikke ha det! Skriv under på kampanjen vår slik at DU ikke stryker!

Å skrive under her hjelper mye, men å sende inn et eget høringssvar hjelper litt mer.
Send inn et på vegne av deg selv, eller kanskje sammen med elevrådet på skolen din. På elev.no/jegstryker finner du en enkel oppskrift på hvordan du sender inn et eget høringssvar.