Bevar Lahelle Brygga

Til: Sandefjord Kommune

Bevar Lahellebrygga som møtested for unge og eldre fremfor å sette opp en privatdrevet badstu!

Lahelle i Sandefjord er et kjært sted for såvel naboer som Sandefjordinger. For små og store, unge og eldre har brygga på Lahelle blitt et møtested. For noen er det et sted å ta en prat over en kopp kaffe. For andre er det et sted barn drar for å treffes og for å bade. Sykler settes både pent på plass i stativet, eller ligger henslengt på bakken fordi barna har det travelt med å komme seg uti.
Det er innkommet innsigelser fra naboer imot oppføring av badstu da den truer å ta vekk den møteplassen så mange over så lang tid har kommet til å elske. Selv en liten byggning vil ta vekk areal som i dag benyttes som bade og møteplass. Byggningen vil også kaste skygge over den eneste benken på stedet.

På Lahelle er det også svært begrenset med parkeringsplasser. På sommerstid har kommunen måttet sette opp parkerings forbudt skilt pga besøkspresset slik at biler ikke stiller seg opp langs veien inn mot Lahelle.
Det kan ikke utelukkes at en badstu vil tiltrekke seg ennå fler besøkende og at kampen om plassen blir ennå større. Det kan heller ikke utelukkes at det etablerte miljøet vil lide under å måte vike som møteplass til fordel for en kommersielt drevet badstu. Vi ønsker å bevare møteplassen og tilgjengeligheten til den lille brygga for det store flertallet av de besøkende fremfor en svært liten gruppe som søker et tilbud om badstu.
I tillegg til dette er bryggeplassen tilgang for utryknings kjøretøy til stedet der forulykkede på sjøen er blitt brakt inn i møte med ambulanse.
Vi kan forstå at en badstu kan være et kjært tilbud for flere, men vi ser ikke at dette hverken vil berike tilbudet på Lahelle for de som er der eller de nye som kommer.

Med vennlig hilsen gruppa for å bevare Lahellebrygga

Signeres av: Brukere av Lahellebrygga. Besøkende såvel som fastboende naboer.

01.08.2023

Kort oppdatering: i skrivende stund er det 221 som støtter saken.
Vi har sendt skriv til kommunen, vært i Sandefjords Blad på forsiden 21.juli, og hatt et uformelt møte med ordføreren.
All omtale vi kan få via dere til venner og kjente vil hjelpe.
Og, kanskje ennå flere underskrifter.

Et foreløpig takk til DEG og dere alle for støtten!!

19.07.2023

Se artikkel i Sandefjords Blad: https://www.sb.no/frykter-badstue-vil-odelegge-brygge-et-ekskluderende-tilbud/s/5-73-1715015

16.07.2023

«Jeg var for helt til jeg i dag så hvor den skal stå.... Så nei takk, den kan de droppe!!!!»

10.07.2023

Her er link til saken i Sandefjord kommune med alle dokumenter:

Få varsel på e-post når eieren skriver oppdateringer