Bruk av fyrverkeri må bli strengere!!

Til: Alle borger, politikkere og regjeringen

""Vi har fyrverkeri for barnas skyld." Hvor mange ganger har vi ikke hørt den setningen?

Jeg mener at vi ikke tenker nok på hva fyrverkeri egentlig kan forusake. Fyrverkeri kan mellom annet påvirke naturen og dyrelivet, spesielt naturen på fjellene. Dyr kan skade seg og bli skremmt bort av lys og lydene det lager.

Spesielt på fjellene er det verst. Hytteeiere skyter opp fyrverkeri når det passer dem best og tenker ikke over hva konsikvenser det vil få. Vi kjøper hytter for å nyte naturen, men nyttårsaften med show av lys og bråk skal vi ha. Jeg mener det ikke burde være slik!

Også i byer og bygder. Folk skyter bare opp når det passer dem selv. Jeg mener det burde være strengere regler for tidsrommet vi har lov å skyte.

Fyrverkeri er ikke bare showet av lys og lyd, men det skremmer også husdyrene våres. Jeg har selv to katter og dem ble så redde at dem ikke tørr å gå ut lengre. Dem har vært inne i hele dag. Men ikke bare katter. Hunder og mange andre dyr blir redde av disse fyrverkeriene. Jeg mener bruken dem må reduseres kraftig!

Uansett, hva er fyrverkeri? Jo, du skyter bokstavlig talt opp pengene dine på 30 sekund. Er det verdt det? Og er det verdt å skremme dyr på den måten? Jeg mener heller hver og en kommune kan organisere en felles oppskytning klokken 12.

Jeg stemmer JA for kommunal oppskytning midt på natten og NEI for privat oppskytning og bruk av fyrverkeri! Jeg ønsker nye regler for bruk av fyrverkeri på hytter. Til slutt ønsker jeg å heve aldersgrensen på fyrverkeri til 25 år. Det har skjedd så mange ulykker der dette har blitt missbrukt av yngre personer.

Jeg sier ikke at fyrverkeri skal bli forbudt men jeg ønsker at politikkerne og regjeringen skal sette frem dette temaet.

Inspirert av Sisselgrana.no