Til: Regjeringen/The Norwegian government

****Beskytt faglærte fra utenfor EØS under koronakrisa! Protect skilled workers from outside the EEA during the corona crisis!***

**ENGLISH BELOW*

Under koronakrisa er mange bekymret for permittering eller øvrige økonomiske konsekvenser av smitteverntiltak. Men det er én gruppe som så langt har blitt glemt i debatten om responsen til krisa - faglærte arbeidstakere fra utenfor EØS.

Det er (per mars 2020) 12.640 personer som har opphold i Norge som faglærte arbeidstakere fra utenfor EØS. De har ikke de samme rettighetene som andre arbeidstakere.

1. Gitt begrensninger i oppholdstillatelse etter utlendingsforskriften § 6-1 er faglærte arbeidstakere fra utenfor EØS låst til ett bestemt yrke eller én bestemt arbeidsgiver.

2. Siden de da ikke får ta andre jobber, blir faglærte arbeidstakere fra utenfor EØS ikke ansett som «reelle arbeidssøkere» av Nav. Dette gjør at de ikke har rett på dagpenger.

3. Faglærte arbeidstakere fra utenfor EØS som blir arbeidsløse eller permittert kan oppholde seg i Norge (og søke på samme type jobb) inntil kun 6 måneder (dersom tillatelsen ikke er utløpt). Da må de reise hjem. Det er heller ikke klart hvilken betydning permittering vil ha når det gjelder fornyelse av oppholdstillatelse eller søknader om permanent oppholdstillatelse dersom oppholdstillatelsen utløper mens arbeidstakeren er permittert.

Alt dette gjør at faglærte arbeidstakere fra utenfor EØS opplever enorm usikkerhet i denne helt spesielle situasjonen. I koronakrisa kan det være ekstremt vanskelig for faglærte arbeidstakere fra utenfor EØS å finne samme type jobb. Hvis de ikke finner en ny jobb innen 6 måneder, må de forlate landet, uten å ha tjent noe i lang tid, og dra hjem til land som også opplever store vanskeligheter knyttet til koronaviruset.

Faglærte arbeidstakere fra utenfor EØS har ofte blitt aktivt rekruttert av norske bedrifter eller organisasjoner som har behov for deres kompetanse. I flere tilfeller har de vært i Norge i mange år, etablert familier her og betalt mye i skatt over lang tid. Likevel gjør regjeringen ingenting som gir dem grunnleggende beskyttelse hvis de blir permittert eller sagt opp under koronakrisa.

Vi krever i det minste at faglærte arbeidstakere fra utenfor EØS, under koronakrisa og hvis de blir permittert eller sagt opp, får:

- Jobbe i andre yrker.
- Motta dagpenger.
- Oppholde seg i Norge i minst ett år eller resten av perioden i oppholdstillatelsen hvis den perioden er lengre. Fornyelse av visum eller søknader om permanent opphold må ikke påvirkes av permittering under koronakrisen.

Disse endringene vil gjøre at faglærte arbeidstakere fra utenfor EØS har grunnleggende beskyttelse i denne vanskelige situasjonen.

I tillegg krever vi at regjeringen vurderer å gjøre disse endringene permanente i så stor grad som mulig etter koronakrisa. Det er ingen god grunn til at faglærte arbeidstakere fra utenfor EØS skal leve uten grunnleggende beskyttelse i møte med framtidige kriser eller utfordringer. Dette var allerede et spørsmål under oljeprisfallet i 2014 (https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/8Ew1x/star-uten-sikkerhet-i-oljenedturen) og bør avklares så snart som mulig.

Les gjerne disse sakene i NRK for mer informasjon om situasjonen for faglærte arbeidstakere fra utenfor EØS:

------------------------------------------------------------------------------

During the coronavirus crisis, everyone is concerned about layoffs or other financial consequences of infection control measures. But there is one group that has so far been forgotten in the debate about the response to the crisis - skilled workers from outside the EEA.

There are (as of March 2020) 12,640 people who reside in Norway as skilled workers from outside the EEA. They do not have the same rights as other workers.

1. Given restrictions applying to residence permits, skilled workers from outside the EEA are restricted to working in a specific profession or for a specific employer.

2. Since they are not allowed to take other jobs, skilled workers from outside the EEA are not considered "real job seekers" by Nav. This means that they are not entitled to unemployment benefits.

3. Skilled workers from outside the EEA who lose their jobs or are laid off may stay in Norway (to find the same type of job) for only up to 6 months (if their permit has not expired). They are then required to return to their home country. It is also not clear what effect being laid-off will have on renewals of skilled worker visas or applications for a permanent residence permit if a residence permit expires during the time the worker is laid-off.

All this means that skilled workers from outside the EEA experience immense uncertainty in this already exceptional and stressful situation. During the corona crisis, it can be extremely difficult for skilled workers from outside the EEA to find the same type of job as they have today. If they cannot find a new job within 6 months, they have to leave the country without earning anything for a long period of time and go home to countries that are also experiencing major difficulties related to the coronavirus.

Skilled workers from outside the EEA have often been actively recruited by Norwegian companies or organisations that require their expertise. In a number of cases, they have been in Norway for many years, established families here, and paid large amounts in tax over a long period. Despite this, the government is doing nothing to provide them with basic protection during the corona crisis.

We demand, as a bare minimum during the corona crisis, that skilled workers from outside the EEA, if temporarily laid-off or if they have their employment terminated, are allowed to:

- Work in other professions.
- Receive benefits.
- Stay in Norway for one year or the duration of their residence permit (whichever is longer). Renewals of visas or applications for permanent residence must not be affected by lay-offs during the corona crisis.

These changes will give skilled workers from outside the EEA basic protection in this difficult situation.

In addition, we demand that the government consider making these changes permanent to the greatest extent possible after the corona crisis. There is no good reason for skilled workers from outside the EEA to live without basic protection in the face of future crises or challenges. This issue was already raised during the 2014 oil price crash (https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/8Ew1x/star-uten-sikkerhet-i-oljenedturen) and should be addressed as soon as possible.

Read these articles from NRK for more on the situation for skilled workers from outside the EEA:

Aled Dilwyn Fisher
23.04.2020