Nei til stenging av Skippergata for vanlig trafikk.

Til: Hele byen

Kommunen har gjort et administrativt vedtak sammen med vegvesenet om stenging av Skippergata for vanlig trafikk. Her skal det bli bussvei hvor da kun busser og sykkeltrafikk har gjennomkjørsel.

Dette er et vedtak som er gjort alldeles over hodet på lokalbefolkningen i området og er noe vi ikke kan bare sitte og se på.

Argumentene mot er mange, og noe av dem er som følger:

1. Bydelen Hana blir delt i to. For å komme seg fra Aspervika til Hana må en kjøre helt ned til sentrum, opp Austråttveien og rundt halve byen for å komme seg til den lokale barnehage, skole eller idrettslag. Dette er fullstendig galskap.

2. Ved å holde Skippergata åpen vil folk fra Aspervika kunne kjøre enkelt til lokale avtaler ved barnehage, skole, idrettslag osv men også kunne dra rundt byen og sørover uten å måtte sluses gjennom sentrum. I alle andre byer prøver man å lose størsteparten av trafikken utenom sentrum, mens her skal da altså all trafikk fra Aspervika sluses inn mot sentrum og tvinges gjennom bompengeringen, ikke ulikt det som skjer på Hundvåg.

3. Dette vil lage et vannvittig trykk på Austråttveien for folk som kommer fra Vatne/Hommersåk og skal på jobb i Sandnes sentrum. Nå hvor det fordeles lett mellom Skippergata og Austråttveien er det overkommelig om morgenen, men når Skippergata stenges, og også Høgevollsveien stenges må da alt som kommer den vei fra sluses ned Austråttveien og vil lage et trafikk kaos uten like.

4. Er dette et forsøk på å minske trafikken så klarer kommunen dette allerede ved å sette opp bomstasjon inn mot sentrum ved Shellstasjonen i Rovika. I tillegg legger de på en rushtidstrafikk som gjør at mindre og mindre folk kan velge bilen etterhvert. Da sitter vi igjen med følelsen at dette gjøres kun for å tvinge Aspervika/Dale beboerne gjennom bompengeringen uansett hvor de skal.

5. Alle menneskene som bor midt i Skippergata? Hva med dem? Skal de bli tvunget til å kjøre ned og gjennom bomringen også da?

Dette er fullstendig villet politikk, og gjort uten å få noe innspill fra lokalbefolkningen.Vedtaket er laget av folk som ikke har noe bekjentskap med området. Vi håper med dette at vi får sagt vår mening, og til slutt stoppet denne galskapen.

Underskriftene vil bli sendt kommune, fylkeskommune og vegvesen, så nå er din sjanse til å vise at dette godtar vi ikke!!