Skauen - vår nye storkommune

Til: Aurskog-Høland og Rømskog kommuner

Vi vil bo i Skauen kommune
Her ute bor vi i skauen. Skauen har vært livsgrunnlaget til mange av innbyggerne gjennom tidene, ved siden av landbruket. Se bare på antall små og store sagbruk den store kommunen vår har, og har hatt. Og for mange gårdbrukere og skogseiere har jakta i skauen hvert sjølve fløten på toppen av livsmjølka.

For mange av oss er skauen en lidenskap, en nødvendighet, limet i hverdagen og en livsviktig medisin mot stress, høyt blodtrykk og støgge tanker. For noen, er det først i skauen vi kan trekke pusten skikkelig. Vi veit det, for vi har det sånn sjøl.

Skauen er muligens grunnen til at vi kommer hjem og gjenbosetter oss her etter studier, eller kommer hit som ferskfrelste innflyttere fra asfalt- og eksoslandskapet innafor.

Skauen er stabil, den går ingen steder. Hogger vi skau, kommer det ny. Den ønsker oss velkommen, døgnet rundt, hele året. Og skauen er i evig i vekst og utvikling, akkurat som folka som bor her og kommunen som samfunn.

Skauen karakteriserer alle de fem kommunene i den nye kommunen; Aurskog har skau, Rømskog har skau, Setskog har skau, Nordre Høland har skau, Søndre Høland har skau. Skau er en vesentlig del innholdet herover, av utseendet, av navnene, språket og slængen; eksempelvis som Mangenskauen og Setskauen.
Og med Skauen som nytt kommunenavn, tenk da når vi treffer noen nye og skal fortelle hvor vi kommer fra: «Je kåmmer fra Skauen.» Tenk så tøft, å være folket fra Skauen!

Vi ønsker at rømsjinger, setskauinger, hølendinger og urskauinger alle skal føle seg som en del av en ny og stor kommune som heter Skauen. Vi vil legge gammelt grums bak oss og starte på nytt med et kommunenavn vi mener alle kan ta til hjertet. Vi har ikke felles dialekt, vi har ikke felles historie, vi hører ikke engang til samme fylke, men Skauen det har vi alle og det er felles for alle kommunene våre. Selv mener vi Bjørkelangen ikke er et alternativ. Bjørkelangen forener oss ikke som innbyggere. Skauen forener oss, for det er det vi har felles. Skauen vår er gammel, men kommunen Skauen vil være ny. En sammenslåing med navnebytte gir oss muligheten til å starte på nytt. Vi kan frigjøre oss fra enkeltelementer fra de ulike områdene, vi kan gå, bevege oss videre og likevel se på tilbake på historien.
Forslaget er utarbeidet av Rut Granli og Ina Nestor

Signeres av: Innbyggere i Aurskog-Høland og Rømskog