Blindern campus med omkringliggende student- og forskerboliger, forskningspark, treningssenter m.v. tilsvarer en by på størrelse med Tønsberg, og den er enda mer kompakt. Hva er da ikke mer naturlig enn at brukerne får tilgang til bysykler? Fordelene er opplagte:
-Mindre biltrafikk
-Bedre plass på buss, trikk og bane
-Trivligere og tryggere bymiljø
-Bedre folkehelse
-Renere byluft
-M.v.
Utlån av bysykler har etter en betydelig vekst i perioden 2007-2009, stagnert omkring en million utlån per år. Dette er ikke tilfredsstillende, når vi vet hvor lav sykkelandel Oslo har. Ved å utvide bysykkelordningen til foreslåtte område, vil andelen syklende i Oslo øke betraktelig.
Vi retter med dette en appell til Bymiljøetaten og ber om at studenter og ansatte på Blindern og i omkringliggende områder får tilgang til bysykler i et omfang som samsvarer med behov og samfunnsnytte. Vi godtar ikke motargumentene mot dette.