Nei til pistolskudd på Valle Hovin stadion!

Til: Oslo kommune, Valle hovin Stadion

Vi ønsker ikke at det skal brukes pistol for å skyte som "startskudd" for løp på skøytebanen på Valle Hovin arena i Oslo. Vi ønsker heller at en annen lyd skal spilles av på høytalerannlegget, som ikke innebærer skuddlyd.

Lyden av pistolskudd hører ikke til i et område med boligblokker, parker og naturområder. Vi ønsker et livlig og levende Valle Hovin, men pistolskudd vil vi ikke ha.

Skøytebanen er omkranset av boligblokker. Skuddene kan føre til frykt og panikk for dyr og mennesker i området. Flere hundeeiere har allerede uttrykt at deres dyr er livredde, som fører til en stressende hverdag. Disse risikerer å måtte flytte for å få hverdagen til å gå opp, og for å sikre dyret deres en hverdag uten redsel og panikk. For mennesker med krigstraumer eller andre traumer kan pistolskudd også være skremmende.

Helsfyr/Hovin/Valle/Hasle er et område med mange hunder, og fine turområder. Hunder som allerede er skuddsikre kan fortsatt bli brått livredde for disse skuddene. I området bor det også katter, fugler, og små barn som kan bli redde.

Det er selvfølgelig ikke et spørsmål om å avlyse skøytearrangementer, men å tilpasse seg området, dyr og mennesker, og tiden vi lever i nå.

27.02.2024

26. Februar bekreftet Bymiljøetaten Oslo at kruttpistol avvikles, og det vil brukes et elektronisk startsignal istedet. Hurra!
Få varsel på e-post når eieren skriver oppdateringer

RAGNI ELIASSEN
Ca. 2 mnd. siden