Fordøm fascismen i Pakistan

Til: Mediehus, politikere

Vi er en gruppe norskpakistanske leger som har stor bekymring for den svært spente situasjonen i Pakistan. Siden våren 2022, i etterkant av at tidligere statsminister Imran Khan ble avsatt fra makten ved mistillitsforslag, har den nåværende regjeringen med tydelig støtte fra landets militær utøvd grove fascistiske handlinger mot opposisjonspolitikere, journalister, demonstranter, og vanlige borgere. Det er begått grove brudd på menneskerettigheter.
Imran Khan ble i november 2022 skutt mens han holdt en demonstrasjon. I etterkant har han ikke fått muligheten til å anmelde saken og utnevne de han mistenker; personer i militæret og regjeringen. Han har i etterkant blitt fratatt all sikkerhet og beskyttelse, og huset hans har vært under angrep flere ganger av politiet, uten noen klar årsak/tillatelse, og til tross for at han har kausjon fra høyesterett. Helt vanlige borgere står for hans sikkerhet nå. Det er blitt opprettet over 140 politisaker mot Khan og enda flere mot andre politikere i hans parti og hans tilhengere.
Det er massivt med dokumentasjon for at politiet og Militære Rangers har brukt grov vold mot fredelige demonstranter utenfor Khans hus og utenfor tingretten. Det er brukt tåregass utgått på dato, vannkanoner med kjemikalier, bruk av betongkøller og direkte skudd mot ubevæpnede fredelige demonstranter. En psykisk utviklingshemmet person med navnet Zille Shah, som markerte sin støtte for Imran Khan ble torturert og drept under en slik aksjon.
Den 04.04.23 har høyesterett i Pakistan avgjort at det ifølge Grunnloven skal holdes valg i de to provinsene Punjab og KPK som pt står uten en valgt regjering. Den føderale regjeringen har åpent nektet å ta denne avgjørelsen til følge. Dette er fordi de ser at Khan er svært populær og at de står overfor tap med en stor margin.
Det er ingen fri presse og det er sterke sanksjoner mot mediehusene når det gjelder å vise talene til Khan, eller gi nyheter om regjeringens fascistiske handlinger. Flere journalister og politikere har blitt ulovlig arrestert og torturert i arrest. En journalist, Arshad Sharif, er også skutt og drept. Hundrevis av vanlige mennesker som er aktive på sosiale medier er blitt kidnappet og holdt i skjult arrest i ukesvis før noen av de er løslatt, mens andres status fortsatt ikke er kjent. Flere kanaler har blitt nedstengt. Selektiv nedstenging av strøm og internett hvor politiets styrker opererer.
I dag bor det om lag 40000 norskpakistanere i Norge. Sikkerheten til millioner av innbyggere, inkludert våre familier og kjære, er i fare på grunn av den nåværende regjeringens menneskerettighetsbrudd, undertrykkelse ulovlige arrestasjoner, trusler, drap og tortur i fengslene som skjer daglig.
Det er mange leger med norskpakistansk bakgrunn som i dag ønsker å uttrykke sin bekymring mot ekstreme brudd på menneskerettigheter i Pakistan, med ønske om at norske medier belyser saken betydelig mer enn de har gjort hittil. I tillegg ønsker vi at myndighetene skal
aktivt sette seg inn i saken og fordømme de grove brudd på menneskerettigheter av den nåværende pakistanske regjeringen. Det er også ønskelig at norske myndigheter bruker sin innflytelse til å presse den pakistanske regjeringen til å stoppe med de grusomme handlingene, og medvirke til fri presse og bevaring av menneskerett.
Vi ønsker at bekymring fra norsk pakistanske legesamfunnet blir hørt, vi ønsker internasjonal respons mot det fascistiske regimet som til nå har stått for flere drap, fengselstortur og undertrykkelse som har funnet sted siden Imran Khan ble avsatt.

Signeres av: Leger i Norge med pakistansk bagrunn

20.04.2023

Nå mangler vi kun litt over 20 underskrifter til folkens. får vi til dette til over helgen, så har vi planer om å starte neste steg i prosessen, som er å kontakte mediehus og storting. Vi jobber også med å arrangere et Zoom møte med noen i Zaman Park, noe man kan være med på hvis man ønsker.

08.04.2023

Vi er halvveis med 50 underskrifter. Jeg er sikker på at det er mange flere som vil skrive under og derfor jeg at alle sprer info om denne kampanjen til flest mulig.

06.04.2023

Bra påmelding hittil folkens.
Jeg tenker vi bør være 100 stk for å ha en ordentlig effekt.
Bare å dele den med andre pakistanske leger man kjenner.

06.04.2023

Bra påmelding hittil folkens.
Jeg tenker vi bør være 100 stk for å ha en ordentlig effekt.
Få varsel på e-post når eieren skriver oppdateringer